עמוד:6

הקשר לתכנית הלימודים : מטרות הלימוד : . 1 התלמידים יכירו את מאפייני החיים ויבינו כי רק ביצורים חיים מתקיימים כל המאפיינים . . 2 התלמידים ידעו כי בתאים מתקיימים כל תהליכי החיים בדגש על נשימה , הזנה והפרשה . . 3 התלמידים יבינו כי לכל היצורים החיים יש צרכים משותפים אבל הדרכים להשגת הצרכים מגוונות ( מבנה , תהליכים והתנהגויות . ( . 4 התלמידים יכירו את רמות הארגון ( מדרג ביולוגי ) מאטום ועד אורגניזם . הבהרות מתודיות : . 1 רמות ארגון בטבע הסידור על–פי רמות ארגון בטבע הוא יעיל מאוד , מאחר שהוא מספק למתבונן בו תמונת עולם שמדגישה את הקשר בין מושגים שונים . לעתים התלמידים מקבלים רושם מוטעה מכך שהם לומדים כל נושא בנפרד . לדוגמה : כשלומדים על התאים , מדגישים את העובדה שהם קטנים מאוד , וכשלומדים על מולקולות של חומרים אורגניים כגון חלבונים , מדגישים את העובדה שהמולקולות גדולות מאוד - תלמידים רבים מבינים מכך שמולקולת חלבון גדולה יותר מתא ( דובה יעקבי ורות סתוי . ( כמו כן , חל בלבול בין אטומים לבין תאים - ככל שהתלמידים בחטיבות הביניים לומדים יותר על האטום ועל מבנה האטום הם מתבלבלים יותר בין אטום לתא . ( רחל כהן וענת ירדן . ( המדרג הביולוגי נועד לארגן את יחסי ההכלה בין המושגים השונים במבנה הדעת של התלמיד . אפשר להשתמש במדרג הביולוגי כדי להבהיר דברים נוספים , לדוגמה : במה עוסקת הכימיה- ( אטומים ומולקולות ;( הביוכימיה- ( אטומים , מולקולות , אברונים ותאים ;( הפיזיולוגיה- ( תא , רקמה , איבר , מערכת בגוף , יצור חי ;( האקולוגיה)- יצור חי , אוכלוסייה , חברה , מערכת אקולוגית , ביוספרה ;( הפיזיקה- ( חלקיקים תת–אטומיים , אטום ;( האסטרופיזיקה)- כדור–הארץ , היקום . ( לכל דיסציפלינה יש אזור אופייני במדרג שהיא מטפלת בו , במידה כלשהי של חפיפה בין הדיסציפלינות . מומלץ ביותר לשלב בין הלימוד בספר הכתוב לבין יחידת הלימוד המתוקשבת מסע אל המדרג הביולוגי שבאתר האינטרנט אופק חט"ב ? מדע וטכנולוגיה . . 2 מאפייני חיים ? חי או לא חי ? לכאורה מדובר בנושא פשוט מאוד , שעוסקים בו כבר בכיתות הראשונות של בית הספר היסודי , אך בפועל יש בנושא זה ” מוקשים" רבים . לדוגמה : חי ולא חי - האם מדובר בחי לעומת דומם או בחי לעומת מת- המבנה התאי שמור אצל היצור המת , לפחות בשלבים הראשונים , אף שהוא כבר אינו חי , ואם כך - האם מבנה תאי אינו אחד ממאפייני החיים- תנועה : אחד ממאפייני החיים החזקים . ילדים קטנים מחלקים את העולם לחי או שאינו חי רק על–פי מאפיין זה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר