עמוד:12

משימה הקניית מיומנויות חקר כיצד עורכים ניסוי למדנו כי המחקר המדעי עומד בבסיס הידע המדעי . גם אתם במהלך לימודיכם במדעי החיים תחקרו תופעות ותהליכים . בפעילות זו תלמדו מהם שלבי הניסוי המדעי . שלבי הניסוי המדע הם : . 1 הגדרה כללית של מטרת החקר . 2 ניסוח של שאלת החקר שאלת חקר היא שאלה שהתשובה עליה אינה מובנת מאליה , ואנו יכולים לענות עליה בניסוי . שאלת החקר יכולה לכלול קשר בין שני משתנים : הגורם המשפיע והגורם המושפע . . 3 העלאת השערה ההשערה היא תשובה אפשרית לשאלת החקר , המתבססת על ידע קודם ושיקול דעת , ואפשר לבחון אותה בניסוי . בסוף הניסוי בודקים האם ההשערה הייתה נכונה . . 4 תכנון ניסוי בכל ניסוי , בוחרים גורם משפיע אחד ובודקים כיצד השינוי שלו משפיע על הגורם המושפע . כאשר יש כמה גורמים משפיעים , חשוב לבדוק בכל פעם רק גורם משפיע אחד , ולהשאיר את יתר הגורמים קבועים . כאשר מתכננים את הניסוי מחליטים גם מהי הביקורת של הניסוי . הביקורת היא ניסוי הנערך בדיוק באותה הדרך ובאותם התנאים כמו הניסוי עצמו , והוא כולל את כל הגורמים הנמצאים בניסוי , חוץ מן הגורם המשפיע . תפקידה של הביקורת לבדוק אם הגורם המשפיע הוא הסיבה לממצאי הניסוי או יש סיבות אחרות לממצאים אלה . בתכנון הניסוי מחליטים באילו כלים וציוד יש להשתמש , ומתארים כיצד יהיה מהלך הניסוי . כמובן יש לחזור על כל ניסוי מספר פעמים . . 5 קבלת תוצאות מתארים את ממצאי הניסוי ומייצגים אותם בדרך הממחישה היטב את מגמת ההשתנות של הגורם המושפע . כדאי לרכז את הממצאים בטבלה , בתרשים או בגרף מסוג מתאים . חשוב להקפיד על כותרת מתאימה לכל גרף , תרשים או טבלה וכן על מקרא בהתאם לצורך . . 6 הסקת מסקנות המסקנה שאפשר להסיק מממצאי הניסוי היא התשובה לשאלת החקר . בודקים אם ממצאי הניסוי הפריכו ( שללו ) את ההשערה או איששו ( אישרו ) אותה . אם ממצאי הניסוי איששו את ההשערה , אפשר להמשיך לחקור ולהעלות שאלות חקר נוספות ורעיונות להמשך החקר . אם ממצאי הניסוי הפריכו את ההשערה , מעלים השערה חדשה ובודקים אותה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר