עמוד:8

שלב חשוב בחקר המדעי הוא תיעוד תהליך החקר והפרסום שלו . תיעוד הניסוי מאפשר לבחון את הניסוי ואת המסקנות ולהבטיח שהניסוי הבא שייערך , יסתמך על כל הידע הקודם . בשיטת המחקר המדעי יש עקביות וקו מחשבה הגיוני . מן ההשערות , שהוכחו בניסוי שהן נכונות , הוסקו מסקנות רחבות וכלליות . את אותן המסקנות ניתן להעמיד למבחן חוזר בניסוי . עם הזמן , יעלו שאלות חדשות , שיגרמו לביצוע ניסויים נוספים . כך הידע המדעי מתרחב וגדל . שאלות . 1 חפשו במילון : מהי ביוגרפיה ? מדוע היא נקראת כך ? אילו מילים נוספות מכילות את המילה ? יו ? מה משמעותן ? . 2 מדוע כותבים את המילה ? י ? על אריזות של יוגורט ושל אבקות כביסה ? . 3 הספר הבית בקרן פו , מאת א' א' מילן , מספר על ?? הדוב , שהגיע אל גשר ודרך על אצטרובל . האצטרובל נפל אל הנהר בצד אחד של הגשר , צף על זרם המים והופיע בצד האחר של הגשר . בהמשך הסיפור התפלא פו הדוב כיצד אצטרובל , שנפל בצד אחד של הגשר , מופיע בצדו האחר . הוא שאל את עצמו אם דבר זה יקרה שוב , וניחש שהתשובה חיובית . הוא זרק למים אצטרובלים נוספים בזה אחרי זה , וניחש שבכל פעם האצטרובל יופיע בצדו האחר של הגשר . ואכן , זה מה שקרה . אחר כך הוא זרק אל המים שני אצטרובלים בבת–אחת , ובדק אם אחד מהם השיג את האחר . אך זה לא מה שקרה , אלא שניהם הגיעו ביחד . וכאשר זרק למים בבת–אחת אצטרובל אחד גדול ואחד קטן , הופיע הגדול ראשון בצדו האחר של הגשר , ממש כפי שניחש ... א . האם נכון לומר שפו הדוב ביצע חקירה מדעית ? בתשובתכם השתמשו במושגים המופיעים בהסבר על שיטת החקר המדעית , ותנו להם תימוכין מן הסיפור על האצטרובלים של פו הדוב . ב . האם בקטע המתואר פו הדוב מנסח תיאוריה , המסבירה את התופעה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר