עמוד:138

יותר . בחברות פרטיות מועסקים עובדים רבים כ"עובדי קבלן * " או כעובדים זמניים , המרוויחים שכר מינימום ואינם נהנים מזכויות סוציאליות שעלותן גבוהה . עוד דרך הננקטת בידי המעסיקים הפרטיים לצמצום בהוצאות היא העברת ביצועם של תפקידים שונים לחברות חיצוניות ( מיקור חוץ * , ( מהלך המוביל לא אחת לפיטוריהם של עובדים רבים . הכנסות המדינה מכירה של חברה ממשלתית מכניסה לאוצר המדינה סכום כסף חד-פעמי ומסייעת למדינה להתמודד עם הוצאות גבוהות ועם גירעון . אולם יש לזכור כי מכירתה של חברה ממשלתית כרוכה גם בהפסדים כספיים הנובעים מאובדן הכנסות , רווחים ותגמולים שונים שהממשלה זוכה בהם כאשר החברה שייכת לה . הענקת זיכיונות או רישיונות לגופים פרטיים לעתים המדינה מחליטה לא לספק בעצמה שירות מסוים ( ישירות או באמצעות חברה ממשלתית , ( אלא להעניק זיכיון או רישיון לחברות פרטיות לעשות זאת , ולפקח עליהן . הרישיונות והזיכיונות ניתנים על פי חוק . הרישיונות שהממשלה מעניקה יכולים להינתן לגורמים פרטיים כדי שיספקו שירותים חדשים לגמרי , שירותים שהממשלה מעולם לא סיפקה ( כמו , למשל , הרישיונות לספק שירותי טלפון סלולארי , אשר ניתנו לראשונה בישראל בשנת , ( 1986 או כדי שיספקו שירותים שסופקו בעבר על ידי הממשלה בלבד ( כמו , למשל , הרישיונות להקים מכללות פרטיות לצד האוניברסיטאות הציבוריות . ( הענקת רישיונות או זיכיונות לכמה חברות פותחת את השוק לתחרות , והדבר מוביל לעתים קרובות לירידה במחירים ולשיפור השירות . כך קרה , בישראל , כאשר המדינה העניקה רישיונות למספר חברות לספק שירותי שיחות טלפון בין-לאומיות . יצירת שותפויות בין המדינה לבין גופים פרטיים בשנים האחרונות נוצר מודל חדשני של הפרטה : יצירת שותפויות בין המדינה לבין המגזר העסקי , למטרות שונות . קיים מבחר מגוון של דרכים ותחומים שבהם המדינה והמגזר העסקי משתפים פעולה כדי לייצר ולספק שירותים לאוכלוסייה . בכל שותפות מוגדרת מחדש חלוקת התפקידים בין המגזר הציבורי למגזר הפרטי , והרעיון המרכזי הוא לנצל את היתרונות של כל אחד מהמגזרים . זהו מודל הצובר תאוצה בעולם ובישראל . אחד המיזמים המוכרים ביותר בתחום זה בישראל הוא כביש - 6 כביש אגרה * החוצה את המדינה לאורכה . לצורך זה המדינה בחרה בזכיין , המקים את הכביש ומפעיל אותו ואף זוכה ברווחי ההפעלה , וזאת לזמן קצוב , שבסיומו יחזרו הזכויות להפעלת הכביש לבעלותה של המדינה . שיטה זאת מכונה "בנה-הפעל-העבר" . ( B uild-O perate-T ransfer - BOT ) ? . 1 היכנסו לאתר משרד האוצר , למדור "החשב הכללי - פרוייקטים בשיתוף המגזר הפרטי , " ומצאו אילו פרוייקטים מסוג בנה-הפעל-העבר קיימים כיום בישראל . הכינו רשימה של הפרויקטים , וציינו 2 מאפיינים מרכזיים שלהם . . 2 קראו ב את המאמר "הכביש שיחצה את ישראל חברתית וכלכלית . " במאמר מועלים טיעונים שונים נגד כביש . 6 נסחו 3 טיעונים ומיינו אותם לפי : טיעונים המתנגדים עקרונית להפרטת מערכת הכבישים , וטיעונים המתנגדים להסדר הספציפי שנקבע במקרה של הכביש הזה . נמקו את המיון שלכם . * עובדי קבלן : עובדים המועסקים באמצעות חברת כוח אדם , הנותנת שירותים לחברות ולארגונים שונים . יחסי העבודה הם בין חברת כוח האדם לבין העובדים . * מיקור חוץ : ( Outsourcing ) רכישת סחורות ושירותים ממקורות חיצוניים - יצרנים או נותני שירותים שאינם שייכים לחברה או למפעל - במקום לייצר אותם על ידי העובדים בתוך החברה או המפעל . * כביש אגרה : כביש שהשימוש בו כרוך בתשלום אגרה . האגרה משמשת לתחזוקתו של הכביש ולפיתוחו , או לשם השבת ההשקעה שהשקיע מפעיל הכביש בהקמתו . מנהרות הכרמל הן מערכת של כבישי אגרה , שהוקמה במטרה לקצר במידה רבה את הזמן הנדרש לחציית העיר חיפה . זוהי דוגמה לפרוייקט שהוקם בשיטת BOT המכללה האקדמית נתניה - מכללה פרטית שהוקמה בשנת , 1994 כחלק ממדיניות ההפרטה החלקית של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר