בשנת 2006 הקימו שני עיתונאים, יואב ריבק ויאיר טרצ'יצקי, בלוג בשם "לחץ חברתי‭,"‬ ובו עסקו בנושאים שונים של צדק חברתי. אחד הנושאים שהבלוג עסק בהם באותה תקופה היה מאבק בחוק ההסדרים. למעלה אפשר לראות את הלוגו שעוצב במיוחד עבור נושא זה. בהשפעת פעילות זאת, הוקם פורום של ארגונים חברתיים שונים, אשר קיבל על עצמו את המשך המאבק בחוק ואף אימץ את הלוגו. המאבק בחוק ההסדרים הוא דוגמה לפעילות אזרחית-עיתונאית בנושא חברתי, שבה נעשה שימוש נרחב ברשת האינטרנט. עוד על כך אפשר לקרוא באתר "לחץ חברתי‭."‬ עיצוב: מורן ברק


עמוד:106

הליך החקיקה של חוק ההסדרים הוא הליך חפוז ומזורז - משרד האוצר הוא שמנסח את הצעת החוק ומגיש אותה לממשלה . הממשלה מקדישה בדרך כלל רק ישיבה אחת לדיון בחוק ההסדרים . לאחר הדיון בממשלה , הצעת החוק מונחת על שולחן הכנסת . על פי רוב הצעת החוק מגיעה לכנסת בחודש אוקטובר ועליה להיות מאושרת יחד עם תקציב המדינה עד סוף דצמבר , כך שהדיון בחוק נדחק לתקופה קצרה בת שלושה חודשים . הטענה היא כי הליך זה אינו מאפשר לממשלה ולכנסת לקיים דיון מעמיק וממצה בחוק . על כך יש להוסיף שחוק ההסדרים כולל סעיפים רבים יותר מחוק רגיל , והוא ועוסק במגוון רחב של עניינים . הביקורת גורסת כי חוק מסועף כזה דורש דיון מעמיק בציבור ובכנסת . חברי כנסת החברים בקואליציה אינם יכולים להצביע נגד חוק ההסדרים - הצבעה נגד חוק ההסדרים ( כמו הצבעה נגד חוק התקציב , ( פירושה הצבעת אי-אמון בממשלה . לכן לא נותר לחברי הכנסת אלא להפעיל לחץ ולהוציא סעיפים מסוימים מהחוק . כך הפך החוק למכשיר בידי הממשלה , חוק שבאמצעותו הממשלה מחוקקת מגוון נושאים שהיא מעוניינת לקדם . ••• חוק ההסדרים הוא אחד הביטויים המובהקים לריכוזיות הרבה של תהליך התקצוב בישראל , ויש הרואים בו מעין חוק-על , העוקף את הכנסת ואפילו מזלזל בתפקידה כרשות המחוקקת . בשנים האחרונות נרתמו ארגוני חברה אזרחית למאבק בחוק ההסדרים , ואף הקימו ארגון משותף ששם לו למטרה להיאבק נגדו : " הפורום למאבק בחוק ההסדרים . " לביקורת על חוק ההסדרים הצטרפו בג"ץ , היועץ המשפטי לממשלה , היועצים המשפטיים לכנסת , וגורמים מקצועיים נוספים במשרדי הממשלה והאקדמיה . באחת מפסיקותיו קבע בג"ץ לגבי חוק ההסדרים כי : " מדובר בהליך חקיקה שמקשה מאוד על קיומו של דיון מעמיק וממצה , ואשר פוגע ביכולתם של מקבלי ההחלטות בממשלה ובכנסת לגבש עמדה מבוססת לגבי כל אחד מהנושאים המופיעים בהצעת החוק . הטיעונים בזכות יעילותו של מנגנון החקיקה של חוק ההסדרים אינם יכולים לעמוד אל מול חשיבותו של עקרון הפרדת הרשויות ועקרונות המשטר הדמוקרטי-ייצוגי " . ( בג"ץ - 4885 / 03 ארגון מגדלי העופות בישראל ואח' נ' ממשלת ישראל ) על אף הביקורת המושמעת כלפי חוק ההסדרים , החוק זוכה לתמיכה רבה של מערכות הממשל , ובייחוד לתמיכתם של ראש הממשלה , שר האוצר והפקידות הבכירה של משרד האוצר , ואף של אחדים מחברי הכנסת ( ולראיה - הוא נחקק מדי שנה ברוב קולות חברי הכנסת . ( המצדדים בחוק טוענים שהחוק הוא מכשיר חיוני למימוש מדיניותה של הממשלה . לטענתם , החוק ממלא תפקיד מרכזי ברפורמות המבניות המבוצעות במשק מאז , 1985 ובשיפור כלכלתה של ישראל . גם בנימין נתניהו , בהיותו שר האוצר , טען כי “ ביטולו של חוק ההסדרים במשק , פירושו לדון את מדינת ישראל לעוני , מצוקה והעדר צמיחה " . טענה נוספת של המצדדים בחוק ההסדרים היא כי החוק מסייע בהשגת סדר והיגיון בתקציב - החוק מאפשר לקדם “ חבילות של צעדי מדיניות , " תוך ראייה כוללת של ההוצאות וההכנסות ותוך התייחסות ליעדים ארוכי הטווח . לנוכח התהפוכות הפוליטיות התכופות , חוק ההסדרים מבטיח מנגנון של בלימה וחקיקה מתאימים , שלדעת התומכים בו מבטיח שהמשק ימשיך במסלול של צמיחה ושילוב בכלכלה העולמית . מספר הסעיפים בהצעת חוק ההסדרים לעומת מספר הסעיפים שאושרו - שנים נבחרות בשנת 2006 הקימו שני עיתונאים , יואב ריבק ויאיר טרצ'יצקי , בלוג בשם "לחץ חברתי , " ובו עסקו בנושאים שונים של צדק חברתי . אחד הנושאים שהבלוג עסק בהם באותה תקופה היה מאבק בחוק ההסדרים . למעלה אפשר לראות את הלוגו שעוצב במיוחד עבור נושא זה . בהשפעת פעילות זאת , הוקם פורום של ארגונים חברתיים שונים , אשר קיבל על עצמו את המשך המאבק בחוק ואף אימץ את הלוגו . המאבק בחוק ההסדרים הוא דוגמה לפעילות אזרחית-עיתונאית בנושא חברתי , שבה נעשה שימוש נרחב ברשת האינטרנט . עוד על כך אפשר לקרוא באתר "לחץ חברתי . " עיצוב : מורן ברק

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר