עמוד:30

הבעיה העיקרית - פערים בין הרשויות המקומיות החיסרון העיקרי של ביזור הסמכויות הוא הסכנה שייווצר אי שוויון בין תושבי הרשויות המבוססות , הזוכים לשירותים באיכות גבוהה ובהיקף נרחב , לבין תושבי הרשויות שאינן מבוססות , המקבלים שירותים ברמה נמוכה בהרבה . בישראל , עיקר הפער בין הרשויות המקומיות נובע מההבדלים בנושא גביית מסי הארנונה * . גובה המסים נקבע על ידי כל רשות בנפרד , והוא שונה מרשות לרשות . רשויות שרוב אוכלוסייתן מבוססת - מטילות שיעורי מס גבוהים יחסית ואף מצליחות לגבותם , ואילו רשויות שרוב תושביהן מעוטי יכולת מטילות מסים נמוכים יותר , ולעתים הן מתקשות אף בגבייתם של אלה . ועוד : שיעור הארנונה שמשלמים האזרחים בגין בתי המגורים נמוך במידה רבה משיעור הארנונה שמשלמים בעלי העסקים בגין בתי העסק . לכן , ברשויות שבתחומן פועלים עסקים רבים ( שעל פי רוב נמצאות באזור המרכז , ( או ברשויות המשתרעות על פני שטח נרחב - ההכנסות ממסים גבוהות יותר מההכנסות של הרשויות שבתחומן פועלים מעט בתי עסק או הרשויות ששטחן מצומצם . סיבה נוספת לפערים בין הרשויות המקומיות נעוצה באי שוויון בהקצאת משאבים לרשויות המקומיות על ידי השלטון המרכזי . הממשלה מעבירה לרשויות המקומיות תקציבים מסוגים שונים , ובהם תקציב כללי ( לפי מספר התושבים וגילם ) ומענקי איזון , שמטרתם להשלים את הפערים בין הכנסות הרשות לבין הוצאותיה . מענקי האיזון הם כספים שהשלטון המרכזי מעביר מרשויות מבוססות לרשויות שאינן מבוססות , אולם במקרים רבים אין בהם די כדי לאפשר לרשויות המקבלות אותם לספק לאזרחיהן שירותים ברמה טובה . יתרה מזאת , בשנים האחרונות מענקי האיזון סובלים מקיצוצים רבים , ויש טענות רבות נגד שיטת חישובם , המפלה בין יישובים ממגזרים שונים . כך , למשל , הרשויות הערביות בישראל טוענות לאפליה כלפיהן בהקצאת המשאבים . הפערים בין הרשויות בישראל באים לידי ביטוי בנושאים שונים , והם משפיעים על רמת השירותים שתושבי הרשויות השונות מקבלים . כך , לדוגמה , בנושא שירותי הרווחה האישיים - ברשויות המבוססות הטיפול בנוער במצוקה , במשפחות נזקקות ובקשישים , הוא הרבה מעבר למה שמשרד הרווחה מתקצב , ואילו רשויות אחרות אינן יכולות לספק אפילו את המינימום שהן נדרשות לממן ממקורותיהן העצמיים . * מסי ארנונה : מסים שהרשות המקומית גובה מבעלים או מדיירים של בית מגורים או של בית עסק הנמצא בתחום שיפוטה . 1 בהקשר זה יש להזכיר גם את היישובים הבדוויים , שרשויות המדינה אינן מכירות בקיומם . ליישובים אלה אין מועצה מקומית והם אינם כלולים במועצה אזורית , תושביהם אינם זכאים לאספקת שירותים כגון חיבור לרשתות המים , החשמל והטלפון , והם חיים בתנאים קשים ביותר . ממוצע מענקי האיזון שהוענקו לרשויות היהודיות ולרשויות הערביות בישראל , 2009 ( לפי אשכולות ) בין המועצה האזורית תמר לבין עיריית דימונה ועיריית ערד ניטש כבר שנים רבות ויכוח מי תקבל את כספי הארנונה הרבים שמשלמים מפעלי ים המלח , בתי המלון שלחופי ים המלח והכור בדימונה . בתמונה : אזור המלונות בים המלח

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר