עמוד:14

זכויות חברתיות-כלכליות ביהדות תפיסת העולם הדמוקרטית רואה את האדם כבעל זכויות , ואילו ההלכה היהודית רואה את האדם כבעל חובות . אמנם הזכויות והחובות הן שני צדדים של אותה המטבע : אל מול זכות שיש לאדם - עומדת חובתו של הזולת שלא לפגוע בזכות זאת , ואל מול חובה שיש לאדם - עומדת זכותו של הזולת שהחובה כלפיו תמומש . אולם יש משמעות לנקודת המוצא . כאשר נקודת המוצא היא שלכל אדם יש זכויות , האדם בודק "מה מגיע לי ; " כאשר נקודת המוצא היא שלכל אדם יש חובות - האדם בודק "מהי חובתי כלפי האחר . " ההלכה היהודית מטילה על כל יהודי חובות חברתיות וכלכליות כלפי זולתו . חובות אלה מוטלות על האדם כיחיד , ועל האדם כחלק מהקהילה . החובות המוטלות על האדם נקראות בהלכה "מצוות . " המקרא מציב שורה של מצוות שונות , שתמציתן : הפרשת חלק מרכושם של בעלי האמצעים לטובת אחרים , חלשים יותר , במטרה לדאוג להם לקיום מינימאלי ולאפשר להם לשרוד . כך , למשל , אפשר למנות את המצוות המחייבות בעל שדה לתת חלק מיבולו לעניים ( לקט , שכחה , פאה , עוללות . ( כן ישנן מצוות המאפשרות לנצרך להיחלץ ממעגל העוני , למשל : המצוות המחייבות החזרת קרקעות לבעליהן המקוריים , שמכרו אותן מסיבות שונות - בשנת היובל ; המצוות המחייבות בעלי הון לוותר על חובותיהם מדי שבע שנים - בשנת השמיטה ; המצוות המחייבות מתן הלוואה לנזקקים . בתקופה מאוחרת יותר התגבש מוסד הצדקה , אשר הפך לערוץ המרכזי שבאמצעותו הקהילה היהודית תמכה בעניים ובחלשים . הקהילה קיבלה על עצמה את החובה לתת צדקה לעניים בצורה ממוסדת ומסודרת , ואולם חובה זאת לא שחררה את היחיד מהחובה האישית לתת צדקה . כך התגבשו שני ערוצי צדקה נפרדים - הערוץ הציבורי והערוץ הפרטי . ההלכה מכירה בחובות חברתיות-כלכליות גם בתחומים נוספים , למשל : - חובות כלפי העובד : חובות המעביד כלפי העובד כוללות הוראות בדבר שכר מינימום , חובה לשלם את שכר העובד במועד , חובת תשלום פיצויי פיטורין , ועוד . - החובה לספק דיור לנזקקים : הכוללת את החובה לדאוג ליתום , לאלמנה ולעני לדיור . - החובה לדאוג לחינוך : החובה הראשונית לדאוג לחינוך הילדים מוטלת על האב , אולם כבר בתקופת בית שני תוקנו תקנות שהרחיבו חובה זו והטילו אותה על הציבור . כל ישראל ערבים זה לזה ... החוקר בני פורת בדק ומצא כי רבות מהמצוות הנוגעות לתחום החברתי עושות שימוש במונחים "אח" ו"רע . " הנה כמה דוגמאות : " כי יהיה בך אביון מאחד אחיך [ ... ] לא תאמץ את לבבך ולא תקפץ את ידך מאחיך האביון : כי פתח תפתח את ידך לו והעבט תעביטנו די מחסרו אשר יחסר לו " : ( דברים טו , ז-ח ) " מקץ שבע שנים תעשה שמטה : וזה דבר השמטה שמוט כל בעל משה ידו אשר ישה ברעהו לא יגש אתרעהו ואת אחיו כי קרא שמטה לה " : ' ( דברים טו , א-ב ) " לא תעשק שכיר עני ואביון מאחיך או מגרך אשר בארצך בשעריך " : ( דברים כד , יד ) [ ... ]" ואהבת לרעך כמוך " : [ ... ] ( ויקרא יט , יח ) [ ... ]" לא תעמד על דםרעך " : [ ... ] ( ויקרא יט , טז ) מעולם לא ראינו ולא שמענו בקהל מישראל שאין להן קופה של צדקה [ ... ] רמב"ם , משנה תורה , הלכות מתנות עניים , פרק ט , הלכה ג ? המושגים "צדק" ו"צדקה" גזורים מאותו שורש בעברית . הסבירו את המושגים והביעו דעתכם : האם אלה מושגים משלימים או מנוגדים ? 1 עובד על פי : ד"ר בני פורת , " אדם לאדם אח ורע . " מתן צדקה הוא פעולה נפוצה גם בתקופתנו . בתמונה : קופת צדקה מודרנית

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר