עמוד:20

הפכים הפכים הם מילים שמשמעותן הפוכה , מנוגדת . אפשר למצוא הפכים בחלקי דיבור שונים - שמות עצם , פעלים , תארים ומילות יחס ( חי-מת , אמת-שקר , אוהבתשונאת , מעל-מתחת , גדול-קטן וכדומה . ( לא לכל מילה יש מילה המנוגדת לה במשמעות . למשל , למילים אופה , בצק , רקד , רהיט - אין ניגודים . גם הפכים , כמו מילים נרדפות , אפשר למצוא בטקסטים שמשתמשים ברגשות , בטקסטים שרוצים להדגיש הבדלים , כמו שיר או טקסט שכנוע ( מאמר , נאום , עצומה , פרסומת . ( כותבים את זוגות המילים מהחלק השני של הקטע ( אחרי "כל הניסים האלו ( " על הלוח . מבקשים מהילדים לציין אילו מילים הם מבינים . מצביעים על זוג המילים של "מיגון לשמחה . " המילה "שמחה" מוכרת , אך המילה "יגון" ייתכן שאינה מוכרת . אפשר לשער את פירושה על פי ההיפוך . עוברים גם על יתר הזוגות ועומדים על התופעה של ההיפוך . אפשרות אחרת : מבקשים מהילדים לחפש במילון את הפירוש של המילה שהם לא מבינים ( למשל , "יגון , ( " מחזירים אותם לצמד המילים ומבקשים מהם להסיק את המסקנה מהי התופעה הלשונית העולה מהצמד הזה . אפשר לבדוק אם זה נכון לגבי שאר הצמדים בקטע . מבקשים מהילדים לקרוא ברצף רק את כל המילים הראשונות בכל הצמדים , ואחר כך רק את המילים השניות בצמדים . עומדים על הקשר שבין המילים , על המחשבה שעמדה מאחורי יצירת הצמדים האלה : בכל הזוגות המילה הראשונה מייצגת משהו רע , והמילה שנייה מייצגת משהו טוב . הרעיון העומד מאחורי הסדר הזה : בזכות הניסים עברנו מרע לטוב .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר