עמוד:19

מילים נרדפות מילים נרדפות הן מילים שיש להן משמעות זהה ( שמש-חמה , אויב-צר , חבר-רעידיד-עמית , חזר-שב , כאן-פה וכו . ( ' קשה למצוא בשפה מילים נרדפות שהמשמעויות שלהן זהות לחלוטין . בדרך כלל יש הבדל בין מילים נרדפות : הבדל במשלב או הבדל ברגש שהן מעוררות וכדומה . כותבים משתמשים הרבה פעמים במילים נרדפות כדי לא לחזור על עצמם , כדי לגוון . לכן כאשר קוראים אפשר להיעזר במילים נרדפות כדי להבין מילה קשה שלא מכירים . מילים נרדפות אפשר למצוא במיוחד בטקסט שכנוע , כמו נאומים ופרסומות , בשירים ובסיפורים , כלומר בטקסטים שיש בהם הבעת רגשות . קוראים בקול את הקטע לפני הילדים . מחלקים את הכיתה לקבוצות של ארבעה ונותנים משימה לקבוצה : א . כל ילד בקבוצה מקבל מילה אחת מהקטע שהוא צריך לחפש במילון : להלל ( הלל , ( לשבח ( שבח , ( לפאר ( פאר ) ולהדר ( הדר ) - המילים שבסוגריים הן המילים שהילדים יחפשו במילון . לפני שמפנים אותם למילון כדאי לוודא שהילדים יודעים איך לחפש את המילים . ב . כל ילד קורא לפני הקבוצה את הפירוש שמצא . מבררים : האם יש משמעות משותפת לכל המילים האלה ? ג . מחפשים בקטע מילים נוספות שלא פירשו : לרומם , לעלה ולקלס ( מילים אלו לא מופיעות במהדורה של מילון הכיס שילדים רבים נעזרים בו , לעומת זאת בפירוש של המילה "שבח" כתוב גם "רומם וקלס , " כך שיהיה שם רמז לילדים . ( האם אפשר לשער מהו פירושן של מילים אלו על פי הפירוש של המילים האחרות ? מסבירים לילדים שהתופעה הלשונית הזאת - מילים נרדפות - נמצאת גם היום בשפה , ומבקשים מהם להדגים אותה על מילים שהם מכירים . אפשר לבקש מהם לחזור למילון , כשהם מתקשים למצוא מילה נרדפת , ולראות שלפעמים נעזרים במילה נרדפת כדי לפרש מילה . אפשר גם לתת להם כמה מילים שהם מכירים ולבקש מהם לתת מילה נרדפת לכל אחת ( שמש-חמה ; ירח-לבנה . ( .. לשיחה במליאה : מנסים להבין למה חוזרים על אותה מילה כל כך הרבה פעמים ? איזה תפקיד יכול להיות לחזרה הזאת ? רמז : למי הכוונה במילים : "למי שעשה לאבותינו ולנו את כל הניסים האלו ? " מה אפשר ללמוד מכך שחוזרים 8 פעמים ( המילה "להודות" שונה ) על אותו רעיון כלפי אלוהים ?

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר