עמוד:16

ניבים וביטויים שגורים מן ההגדה בהגדה של פסח יש ביטויים שמשתמשים בהם גם היום . כדאי להסביר ולהדגים לילדים את הביטויים . הנה כמה דוגמאות : יצא ידי חובה בהגדה כתוב : רבן גמליאל היה אומר : כל שלא אמר שלשה דברים אלו בפסח , לא יצא ידי חובתו , ואלו הן : פסח , מצה , ומרור . מסבירים לילדים את משמעות הביטוי בהגדה : קיים את המצווה שהוא חייב בה . כלומר , מי שלא קרא או אמר בליל הסדר את הקטעים העוסקים בפסח , מצה ומרור , לא קיים את המצווה שהוא חייב לקיים בליל הסדר . מדברים על המשמעות של הביטוי בימינו : כאשר משתמשים בביטוי "יצא ידי חובתו" מתכוונים לאדם שעשה את מה שהיה מוטל עליו . למשל : אחרי המסיבה החזרנו את הרהיטים למקומם ואספנו את הצלחות , ובכך יצאנו ידי חובתנו . לפעמים משתמשים בביטוי זה כדי לציין שמישהו מילא את הדרישות במינימום ההכרחי . למשל : חלק מן התלמידים לא השקיעו מחשבה רבה בעבודה , אלא עשו אותה רק כדי לצאת ידי חובה . קריאה קולית של קטעים מההגדה ביחידה זו הובאו כמה קטעים מההגדה של פסח . חשוב לעודד את הילדים להתאמן על הקטעים בקריאה בקול , וכך יוכלו להכיר חלק מהקטעים ולהשתתף בקריאה רהוטה ובטוחה בליל הסדר עם משפחותיהם . מחלקים את הכיתה לקבוצות ומבקשים מכל קבוצה להתאמן בקריאה של אחד הקטעים . בקטעים שמופיע בהם ציטוט מהמקרא אפשר להציע שחלק מחברי הקבוצה יקראו את החלק של ההגדה והאחרים יקראו את הציטוטים מהמקרא . לצורך ההתנסות בקריאה קולית נותנים לילדים כמה הנחיות : א . לשים לב לסימני הניקוד . אפשר להזכיר שוב שאת המילה "כמה" קוראים "כמו . " ב . לשים לב לסימני הפיסוק , כמו סימן שאלה ונקודה . למשל , כאשר כתוב : "פסח על שום מה " ? חשוב להדגיש בקריאה שזו שאלה . ג . כדאי להתחיל לקרוא לאט ולשים לב לכל מילה , ואחר כך להתנסות בקריאה שוטפת יותר .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר