עמוד:10

" בכל דור ודור" מבקשים מהילדים לעיין בקטע ( בעמוד ( 14 ולחפש מילה ששייכת למשפחת המילים של המילה "הגדה . " הילדים ימצאו את המילה "והגדת . " עומדים אתם על הקשר בין המילים " והגדת לבנך" לבין ה"הגדה של פסח" שאנחנו קוראים בליל הסדר . מסבירים לילדים שהמילה "הגדה" באה מהציווי "והגדת , " שמצווה להגיד , לספר על יציאת מצרים . " עבדים היינו" הקטע הראשון - " עבדים היינו" - הוא קטע חשוב ומרכזי בהגדה . הוא נותן את תמצית הסיפור על העבדות ועל יציאת מצרים ואת הרעיון ש"מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים , וכל המרבה לספר ביציאת מצרים , הרי זה משובח . " כותבים את המילה 'עבד' על הלוח ומבקשים מהתלמידים לחשוב על מילים ששייכות לאותה משפחת מילים . אפשר להסביר את הסיבה לבחירת מילה זו ולהבהיר שהמילה ' עבדות' באה מהמילה 'עבודה . ' יש לכוון את התלמידים למילים : עבד , עבודה , עבדות , שעבוד , משועבד . מפנים את הילדים להגדה לקטע שמתחיל במילים "עבדים היינו" ( או לעמוד . ( 14 לפני קריאת הקטע או אחריו אפשר לשיר עם הילדים את השיר המוכר : "עבדים היינו" ( אפשר לשמוע הקלטות של השיר באתר "זמרשת . ( " מבקשים מהילדים לזהות בקטע כמה משפטים : משפט שמספר שבני ישראל היו עבדים במצרים ; משפט שמספר שאלוהים הוציא את בני ישראל ממצרים ; ומשפט שאומר שחשוב לספר על יציאת מצרים . מוודאים שכולם זיהו את המשפטים המתאימים . שואלים מה המשמעות של "להיות עבדים . " סביר להניח שהילדים יתארו את העבודה הקשה . חשוב להבהיר לילדים , שמעבר לעבודה הפיסית הקשה , עבדות משמעה שלילת החירות . עבד נתון לאדוניו , במקרה הזה לא מדובר על עבדות אישית של אדם מול אדון , אלא של עם שלם שמשועבד למלך מצרים ונשלט על ידי הנוגשים הממונים . עבד לא יכול לצאת ולבוא כרצונו , אין לו רכוש משלו , והוא לא חופשי לפתח את התרבות שלו . לכן בני ישראל לא יכלו לצאת ממצרים ללא רשותו של פרעה , וחיכו עד שפרעה ישלח אותם . פרעה שחרר אותם לאחר עשר המכות . רק לאחר שיצאו לחירות , יכלו לבנות את עצמם כעם . לכן יציאת מצרים נחשבת לאירוע כה חשוב בחיי עם ישראל . חשוב לספר על יציאת מצרים בכל דור ודור , כדי לא לשכוח שפעם היינו עבדים ולהעריך את החירות שלנו כעם . זה התפקיד העיקרי של ההגדה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר