עמוד:9

סיפור יציאת מצרים בהגדה של פסח בחלק זה של היחידה יודגש הקשר שבין סיפור יציאת מצרים במקרא לבין ייצוגו של הסיפור בהגדה של פסח . הקטעים מן המקרא משולבים בהגדה בתוך מדרשים הכתובים בשפה שאינה מובנת ואינה מוכרת לילדים . הקטעים מן המקרא , אף שהילדים למדו אותם , כאילו " מתחבאים" בתוך קטעי המדרש , ובזמן הקריאה בליל הסדר הילדים אינם מבחינים בהם . העבודה על הקטעים המוצעים להלן " תגלה" לילדים את הקטעים המוכרים . כך יוכלו הילדים למצוא את הרלוונטיות של מה שלמדו במקרא לחג שאנחנו חוגגים מדי שנה . אחרי שהילדים נזכרו בסיפור והתאימו בין הטקסט המקראי לבין תמונות הקשורות ליציאת מצרים , אפשר לגשת ולמצוא את החיבור בין הסיפור המוכר של יציאת מצרים לבין ההגדה , ששפתה אינה מובנת הן לילדים והן למבוגרים . מבקשים מהילדים להביא לכיתה הגדות של פסח . אם יש ילדים שיש להם הגדות בשפות שונות - כדאי לעודד אותם להביא אותן לכיתה . שואלים את הילדים מה הם זוכרים מההגדה של פסח , מה הם אוהבים , מה הם מכירים . הילדים יענו על השאלות האלה תוך כדי דפדוף בהגדות שלפניהם . הערה דידקטית : יש לציין שרוב ההגדה כתובה בשפה שאינה ברורה לילדים : חלק מההגדה כתוב בארמית , ובחלקים אחרים קטעים מהתלמוד , שמשולבים בהם ציטוטים מהמקרא . הפעילות מאפשרת לתלמידים להפעיל אסטרטגיות של קריאה בטקסט בעל רמת קושי גבוהה . אין הכוונה שהילדים יעיינו עיון מעמיק בהגדה , אלא יקראו קריאה מרפרפת , כלומר יסרקו את הטקסט במטרה למצוא פרטים מסוימים שנתבקשו מראש . ההנחיות לאיתור פרטים יינתנו לתלמידים לפני הקריאה , כדי שהקריאה תהיה מכוונת מטרה . לתלמיד המתקשה מתארים את המשימה שהוא נדרש לבצע : איתור פרטים מסוימים . מסבירים שבמשימה אין צורך בקריאה של הטקסט במלואו , אלא בקריאה מרפרפת , ומתארים כיצד מבצעים קריאה שכזו . משווים בין קריאה מרפרפת לקריאה עיונית רגילה או קריאה מעמיקה . מספרים לילדים שגם בהגדה של פסח נמצא הסיפור של יציאת מצרים , אבל שם הוא מסתתר בין קטעים נוספים . אומרים לילדים שהולכים לקרוא כמה קטעים בהגדה שמייצגים כמה רעיונות מן הסיפור המקראי שקראו בקטעי המקרא וסיפרו בעל פה , והם ילמדו לזהות את הקטעים המקראיים בתוך הקטעים שבהגדה . הערה דידקטית : אם יש בבית הספר הגדות מאותה הוצאה בכמות המספיקה לכל זוג בכיתה , כדאי לחלק להם . במקרה כזה נוח יותר לעיין ביחד בקטעים שונים בהגדה , מכיוון שאפשר להפנות את כולם לאותו עמוד . אם הילדים מביאים הגדות מהבית , ייתכן שהם יתקשו להתמצא בהן ולמצוא את הקטע המבוקש , ויש לעזור להם ( למעשה , כך עושים גם בליל הסדר , כי לא לכולם סביב השולחן יש את אותה ההגדה בדיוק . ( אם מחלקים לילדים דפים מצולמים ובהם הקטעים הרצויים , אפשר לבקש מהם לסמן על הדפים את תוצאות החיפושים שייעשו בהמשך . לתלמידים המתקשים - רצוי לבקש מהם לסמן את תוצאות החיפוש על הדפים כדי להקל עליהם להתמצא בשיעור מבלי לחפש כל פעם מחדש .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר