עמוד:5

סיפור יציאת מצרים במקרא לאחר שהילדים סיפרו את הסיפור בעל פה ומכירים את הפרטים , אפשר לעבור לייצוג של הסיפור בלשון המקרא . סיפור יציאת מצרים מתפרש במקרא על פני פרקים א-יב בספר שמות . לצורך פעילות זו נבחרו קטעים בודדים בלבד המייצגים את האירועים החשובים בסיפור . ( לייצוג המכות נבחרו הפסוקים המתארים רק את המכה הראשונה , לצורך הקיצור . כדאי להסביר לילדים כדי שלא יתמהו היכן שאר המכות ( . סיפור יציאת מצרים בעל פה שחזור הסיפור בעל פה באמצעות הצפת הידע שיש לילדים ממפגשים קודמים עם הסיפור יהווה בסיס נוח לחזרה לעיון במקרא . אחר כך יתרכזו הילדים בסיפור יציאת מצרים כפי שהוא מתבטא בהגדה של פסח . השחזור ייעשה במליאה ויזמן טיפוח של ההבעה בעל פה וטיפול במילות זמן . מבקשים מהילדים להיזכר בסיפור יציאת מצרים על פי מה שהם יודעים וזוכרים . ילד אחד מתחיל לספר את הסיפור . מבקשים מילדים אחרים להשלים פרטים נוספים . סיפור יציאת מצרים מתחיל בעבדות , אבל בהחלט לא בטוח שהילדים יתחילו את הסיפור מנקודה זו . כדאי לאפשר לילדים להגיד מה שהם יודעים , גם אם לא לפי הרצף הסיפורי , ולא לקטוע אותם . רושמים את דבריהם על הלוח במרווחים שיאפשרו השלמת הסיפור בהמשך , תוך כדי דבריהם של ילדים אחרים . לאחר כל קטע של סיפור שואלים את הילדים : מישהו זוכר מה היה לפני כן ? או מה היה אחרי כן ? מובילים לתחילת הסיפור , לקטע העוסק בעבדות ( אם לא עלה מסיפור הילדים . ( וכך ממשיכים עד להשלמת הסיפור כולו . הערה דידקטית : כדאי לנצל את הסיפור של הילדים כדי להדגיש את השימוש ההולם של קשרי הזמן , ולהעלות אותם למודעות התלמידים . בסיפור זה אפשר לעבוד על קשרי הזמן " אחרי כן , " "לפני כן , " "קודם , " "אחר כך" וכדומה . לאחר שילדים סיימו לספר חלקים שונים של הסיפור , אפשר לחזור על דבריהם ולעמוד על הקישוריות בין המשפטים . אפשר לחזור אל המשפטים שרשומים על הלוח ולבקש מהילדים לחבר בין שני משפטים כלשהם בעזרת מילות זמן ( אחרי ש ... לפני ש . ( ... למשל : אחרי שאלוהים היכה את המצרים במכת בכורות , פרעה הרשה לבני ישראל לצאת ממצרים .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר