מתוך:  > העברית מתחדשת > מבוא

עמוד:2

מ ב ו א השפה העברית היא תופעה יוצאת דופן בעולם . השפה חדלה להיות שפה חיה ונושמת , שפה מדוברת , במשך שנים ארוכות של גולה . לפני כ100- שנה היא כאילו התעוררה מתרדמה עמוקה וארוכה ושבה להיות מדוברת , והיום מיליוני אנשים מדברים בעברית . לתופעה הזאת אין אח ורע בתרבות האנושית . התחדשות הדיבור בעברית חייבה המצאה של מילים חדשות , שלא היו נחוצות בעבר , כשעוד הייתה מדוברת . העולם השתנה במשך השנים שהיהודים היו בגולה , והחזרה לשימוש בשפה חייבה מילים חדשות , שימחישו את ההשתנות של המציאות מסביב . מחדשי השפה - אליעזר בן יהודה , ח"נ ביאליק ואחרים - חידשו מילים על בסיס תופעות לשוניות מוכרות בשפה . למשל : יציקת שורש קיים לתבנית קיימת ליצירת מילה שלא הופיעה עד כה בתצורה הזאת , הוספת סיומות למילים כדי לבטא תכונה מסוימת , הרכבת שתי מילים למילה אחת ויצירת הלחמים , וכדומה . תהליך ההתחדשות של השפה העברית מאפשר , ואף מחייב , התייחסות מטה-לשונית מורחבת על הדרכים שבהן השפה משתנה . תכנית הלימודים בחינוך לשוני קובעת בין מטרותיה כי התלמידים " יפתחו מודעות לשונית וירחיבו את הידע הלשוני : יוכלו להתבונן בשפה , להבין את היסודות המרכיבים אותה ולחשוב באמצעותה , ייהנו מן ההתנסות בשפה ומהבנת העקרונות שבבסיסה " . ( תכנית הלימודים , עמ' ( 11 ועוד נאמר בתכנית הלימודים : " ידע לשוני הכולל ידע על הלשון וידע על השיח מבטא יכולת להתבונן בתכונותיה של הלשון ולהסיק מסקנות לגבי מערכת חוקיה " . ( תכנית הלימודים , עמ' ( 68 העיסוק בתופעות ובתהליכים של השפה העברית בדרך יצירתית , כפי שמציעה יחידת לימוד זאת , מממשת את המטרות הנ"ל ואף מחבבת את העיסוק בלשון על התלמידים . יעדי החינוך הלשוני הבאים לידי ביטוי ביחידה זו : הבנת תהליך תחייתה של השפה העברית . הכרה והבנה של אחת מן התופעות והתהליכים בלשון - יצירת מילים חדשות . הבנת מנגנון התצורות של המילים בשפה העברית .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר