עמוד:23

בעקבות הקריאה שואלים את התלמידים מה הפתיע אותם בטקסט שקראו מה היה מעניין לקרוא , מה לא היה די ברור . הבנת מילים או צירוף מתוך הקשר כותבים על הלוח את הצירוף מרבד ססגוני . מפנים את התלמידים לביטוי ולמקומו בטקסט ושואלים אותם מה המשמעות של הצירוף . סביר להניח שהילדים לא מכירים את המילים , ולכן מכוונים אותם לפרש אותן על פי ההקשר . רושמים את ההצעות על הלוח , ושולחים את התלמידים לחפש את הפירוש של שתי המילים במילון . מבהירים את משמעות הצירוף , ומסבירים שבטקסט זהו דימוי , כי מרבד ( שטיח ) אינו נמצא בשמים אלא על הרצפה . שפע הצבעים והצורות של העפיפונים בשמים דומה בעיני כותב הכתבה לשטיח צבעוני שיש בו הרבה צורות וצבעים , הם נראים בעיניו כמו מרבד ססגוני . אפשר לסכם את המהלך הזה כאסטרטגיה לפיצוח מילה קשה בטקסט , כך שיהיה אפשר להשתמש בה בפעמים הבאות שייתקלו במילה או בצירוף שהם לא מכירים . פעילות לשון : קוראים את הפיסקה שכותרתה "עפיפונים בארץ , " ומסמנים בה את כל הפעלים . מבררים באיזה זמן הם כתובים ( הווה רבים . ( מסבירים להם שלפעמים הזמן הזה מתאר פעולות שנעשות כהרגל , בדרך כלל , לאו דווקא ברגע זה . לקראת קריאת הטקסט "עפיפונים ביפן וגם כאן" בניגוד לקריאת טקסט ספרותי , ההפניה לקריאה של טקסט מידעי מכוונת למצוא מידע , ללמוד ממנו משהו . כדי להרגיל את התלמידים לסוג זה של קריאה , כלומר קריאה מכוונת מטרה , מומלץ לנסח מטרות אלה לפני הקריאה של הטקסט . האובייקטים לחיפוש בעת הקריאה יהיו תלויים במטרות השיעור . התלמידים מתבקשים לקרוא ( בקריאה דמומה ) את הטקסט בעמוד 21 ולמצוא בו תשובה לשאלה : מה הקשר בין דגים לעפיפונים על פי הטקסט ?

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר