מתוך:  > עפיפונים > מבוא

עמוד:3

מ ב ו א הנושא של יחידת לימוד זו הוא עפיפונים . העפיפונים מוכרים לתלמידים , אהובים עליהם ואף מלהיבים אותם ( וגם אותנו , המבוגרים . ( היחידה מציעה לתלמידים פעילות יצירתית של בניית עפיפונים והעפתם . פעילות זו אפשר לעשות בבית הספר , או בשעות הפנאי עם הורים או חברים . המהלכים שיוצגו ביחידה מכוונים לעבודה בכיתה . בנוסף לכך , התלמידים מתוודעים ביחידה אל משמעותם של העפיפונים בתרבות היפנית . שם לעפיפונים יש משמעות נוספת מלבד היותם אמצעי למשחק ולהנאה . התלמידים פוגשים ביחידה טקסטים מגוונים , ובכל טקסט מודגשות מטרות הקריאה של הקורא , לפי מטרת הטקסט עצמו . באופן כזה אנו מסייעים לתלמידים להבהיר לעצמם את ההקשר שבו מתבצעת כל פעולת קריאה . התלמידים נחשפים לטקסטים באופנויות השפה השונות : הכתובה , הדבורה והחזותית ( תכנית הלימודים : חינוך לשוני - שפה , ספרות ותרבות , תשס"ג , עמ' . ( 44 בפעילויות שונות בכיתה , כמו הכנת דפי עבודה , קריאת ספרי לימוד ומבחנים , וכמובן גם מחוץ לכותלי בית הספר - משחקים , הרכבות , מתכונים , הפעלה של מכשירים שונים - נדרשת מיומנות של קריאת הוראות ופעילות על פיהן להשגת תוצאה או תוצר . שפת ההוראות מצומצמת , חסכנית במילים , ומכאן לפעמים נובע הקושי של הילדים . בדרך כלל , כל הוראה מכוונת לשלב אחד בתהליך ההכנה של המוצר המוגמר ( במקרה של הוראות להכנת תוצר ) או לשלב במשחק ( במקרה של הוראות למשחק . ( בתחילת כל הוראה מופיע פועל , שיכול להיות בלשון ציווי " ) העבירו" או " אל תעבירו , ( " או בבינוני-רבים במשפט סתמי " ) מעבירים , ( " או בניסוח מודלי " ) יש להעביר , " " צריך להעביר , " " עליכם להעביר . ( " במקרים רבים טקסט ההוראות מלווה באיורים המבהירים את הפעולות הכתובות ותומכים בהן . כלומר , טקסט מפעיל בדרך כלל אינו משאיר פתח לפרשנויות . הטקסט אינו רציף , הקישוריות שבו סמויה , ואין עודפות שיכולה להקל על הקריאה . טקסט ההוראות מתמקד בנמענים ופונה אליהם ישירות . לפעמים יכולים להיות בטקסט פערים המבוססים על ההנחה שלקורא יש ידע עולם מסוים וכישורים מסוימים לביצוע . הטקסט המפעיל מספק משוב תמידי לקורא , כיוון שרק מי שהצליח להבינו יוכל לבצע את הנדרש על פי ההוראות . התוצר הסופי , הדומה לתוצר שמצופה , הוא סימן להצלחה בקריאה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר