מתוך:  > כאן ביתי > מבוא

עמוד:3

מ ב ו א לעומת הקריאה בטקסט ספרותי , המזמנת חוויה ייחודית תוך יצירת עולם העומד בפני עצמו , הקריאה בטקסט המידעי מכוונת מטרה . בבית הספר היסודי התלמידים פוגשים את הטקסט המידעי בעיקר במהלך הלימוד של מקצועות הלימוד השונים . הטקסט מכוון למידה על ידי הצגת המידע , הבאת דוגמאות , הבהרה בעזרת תרשימים , הרחבה בעזרת תמונות וחיזוק על ידי טבלאות וסיכומים . המפגש היומיומי של התלמידים עם הטקסט המידעי נעשה בעיקר בספרי הלימוד . שם הוא מכוון לעתים גם למקורות מידע נוספים , כמו מילונים ורשת האינטרנט . כדי שהתלמידים יגיעו לתמונה כוללת ומשמעותית של הנושא שהם לומדים , עליהם לנסות למזג את מקורות המידע השונים ולהשתמש בכל הייצוגים שבטקסט ( כותרות , פרקים , סיכומים , דוגמאות , טבלאות ותמונות . ( יחידת לימוד זאת מציעה דרך להתמודדות עם טקסט לימודי מספר לימוד ועם אתר אינטרנט מתאים לנושא . מטרות הלמידה של הנושא התוכני ( הרשות המקומית , במקרה זה ) צריכות להיות מוגדרות מראש . כלומר , יש להגדיר מה התלמידים אמורים לדעת על הנושא אחרי העיסוק ביחידה . הגדרות אלה ישמשו בסיס להגדרת המיומנויות שיש להפעיל בתחום החינוך הלשוני כדי לתמוך בלמידה . המטרות צריכות להיות ברורות גם לתלמידים , וכך הפעילות תהיה מכוונת מטרה . שילוב החינוך הלשוני בתחומי הדעת השונים בתכנית הלימודים של משרד החינוך בחינוך לשוני , בפירוט ההנחות על החינוך הלשוני בביה"ס , נאמר : " החינוך הלשוני בביה"ס עוסק בשפה הן כמטרה והן כאמצעי ... הכשירויות הלשוניות משרתות את התחומים השונים וגם מתפתחות ומשתכללות במסגרתם . העיסוק בשפה הוא חלק בלתי נפרד מכל תחומי התוכן והנושאים הנלמדים בבית הספר " . ( תכה"ל בחינוך לשוני , תשס"ג , עמוד . ( 10 טיפוח האוריינות והקניית מיומנויות הבנה והבעה חייבים לפרוץ את המסגרת של שיעורי החינוך הלשוני בלבד , ועליהם להיות חלק חשוב ובלתי נפרד בלימוד תחומי הדעת השונים בבית הספר . ביחידה זו אנו נעזרים במיומנויות השפה לשם הבנת הטקסט בספר הלימוד והפקת המידע ממנו , ובה בעת אנו קושרים בין רכישת ידע בתחום החברה והמולדת לבין קידום השפה הדבורה והכתובה . יעדי החינוך הלשוני הבאים לידי ביטוי ביחידה זו : הפקת מידע מטקסט מספר לימוד בהסתמך על המרכיבים שלו . זיהוי הרעיונות בטקסט והנושא הנדון בו . יצירת קשרים בין טקסטים שונים . בניית קשרים בין רכיבי הלשון ( מילים , תופעות לשוניות ) לבין סוג הטקסט . הבנת המשמעות הסמויה בטקסט : הסקת מסקנות , יצירת הכללות וקישור לידע עולם ולידע בתחום הנלמד .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר