עמוד:13

צידוק מוסרי , דתי ותרבותי לאימפריאליזם מדינות אירופה הפיצו צידוק אידאולוגי לאימפריאליזם . לפי תפיסתן , ההשתלטות על אזורים ותושבים באסיה ובאפריקה הייתה צעד מוסרי . התושבים באזורים אלו היו בעיניהן אנשים נחשלים ובורים , שקועים באמונות טפלות ובעלי תרבות נחותה . מדינות אירופה סברו כי בחסותן " יזכו" תושבי אסיה ואפריקה לקבל את התרבות האירופית ה"מפותחת" וה"נעלה . " ברוח זו אמר פרדריק לוגרד , ( 1945-1858 ) ממקימי השלטון הקולוניאלי הבריטי בניגריה ובאוגנדה : " באפריקה אנו פורעים היום את החוב , ומביאים את לפיד התרבות והקדמה למקומות החשוכים בעולם , שבהם שוררת הברבריות והאכזריות . " מדינות אירופה סברו כי הנחלת התרבות האירופית לעמי המושבות תביא לעידון המנהגים והאמונות של ה"ילידים " ולריסון האופי ה"לא-מתורבת" שלהם . תפיסה זו ניזונה מגישה גזענית אשר ייחסה לאדם הלבן , לתרבותו ולמערכת הערכים שלו עליונות בהשוואה לאלה של האדם שאינו לבן . לשם כך נוצלה תורתו של המדען הבריטי צ'רלס דרווין , ( 1882-1809 ) אשר חקר את התפתחותם של בעלי החיים וטען כי בטבע מתקיימת מלחמת קיום מתמדת שבה החזק הוא ה ff ורד . התפיסה של דרווין הועתקה , בניגוד להשקפתו , לתחום היחסים בין בני האדם , ופותחה תפיסה חדשה , הנקראת " דרוויניזם חברתי , " ולפיה גם בקרב בני המין האנושי ff ורד החזק והאיכותי . מתוך התבססות על המדע , כביכול , פותחו תפיסות גזעניות שלפיהן בני העמים בעלי צבע העור הבהיר נעלים מבני העמים שצבע עורם כהה , והוענק צידוק כאילו-מדעי לגזענות ולאימפריאליזם . לאימפריאליזם נלווה גם מניע דתי . מאירופה יצאו לאסיה ולאפריקה מיסיונרים * רבים , והם ביקשו להטביל לנצרות את עובדי האלילים . מקצת מן המיסיונרים יצאו ביוזמתם , ואחרים יצאו בשליחות מדינתם . צרפת , לדוגמה , שלחה משלחות מאורגנות לאפריקה במטרה לנצר את התושבים . אחד המיסיונרים האירופים הראשונים שהגיעו לאתרים רבים במרכז אפריקה ובמזרחה היה הרופא הסקוטי דייוויד ליווינגסטון . ( 1873-1813 ) ב1841- נשלח ליווינגסטון מלונדון לאפריקה מטעם אגודה מיסיונרית וביקש להפיץ שם את הנצרות , להילחם בסחר העבדים ולגלות את מקורות הנילוס . ילידים * מקור הכינוי במילה " ילד . " הכינוי מביע זלזול ועליונות של האירופים כלפי המבנה השבטי , דפוסי הכלכלה , התרבות , המנהגים והאמונות של התושבים המקומיים באזורים שהשתלטו עליהם . מיסיונר * שליח של הכנסייה שמטרתו להפיץ את תורתה ולרכוש נפשות לאמונתה . מקור המושג במילה הלטינית , missio שפירושה שליחות . חשיבות האימפריאליזם לצרפת , גבריאל שרמס , צרפת 1880 ביום שלא נהיה עוד באוריינט ( בארצות המזרח , ( ומעצמות אירופיות אחרות יהיו שם , יגיעו לקצם הסחר שלנו בים התיכון , עתידנו באסיה , קשרינו עם נמלינו בדרום . ייבש אחד המקורות הפוריים ביותר של עושרנו הלאומי . ( א' סעיד , אוריינטליזם , עמ' ( 194 . 1 מהי על פי קטע זה ההצדקה לאימפריאליזם הצרפתי ? . 2 האם נימוקים אלו מאפיינים גם מדינות אירופיות אחרות ? מה אפשר להסיק מכך ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר