עמוד:198

13 א . תזכורת : מה היה הנימוק המרכזי של נעמי כדי לשכנע את רות וערפה לחזור למואב ? ב . מה אפשר ללמוד על רות מההחלטה שלה להצטרף לנעמי ? ג . מהם הסיכויים ומהם הסיכונים של רות במעשה זה ? שבועת נאמנות פס' 18-15 נעמי מנסה שוב לשכנע את רות שלא תצטרף אליה , אבל רות מסרבת ומתעקשת ללכת עם נעמי . והפעם זה סופי ! 14 קראו את פס' 17-16 וכתבו במחברת : לאילו שינויים בחיים רות מתחייבת ? למעשה , ברגע זה רות התגיירה ! כמה מילים על גרים ועל גיור במקרא , “ גר" הוא אדם שעבר ממקום אחד למקום אחר מתוך כוונה להתגורר במקום זה , כלומר להיות תושב קבוע . לדוגמה , בני ישראל היו “ גרים" בארץ מצרים . גם אנשים שאינם מישראל , שעברו לגור בתוך שבטי ישראל , הם “ גרים . " מה היה מעמד ה"גרים" בישראל ? מכיוון שהגרים לא היו מתוך שבטי ישראל , לא הייתה להם לא משפחה ולא הגנה . לא הייתה להם נחלה , והם לא יכלו לרשת נחלה . בחברה החקלאית של אותם ימים - מי שלא הייתה לו נחלה , לא הייתה לו פרנסה ולא היה לו אוכל . אז מה עושים ? חוקי התורה מגנים על הגרים ! הגרים היו חלק משכבת ה"נזקקים , " והחוקים החברתיים בתורה מגנים על הנזקקים ( והגרים בתוכם . ( החוקים מחייבים את מי שיש לו נחלה , תבואה ופרנסה לתת סיוע כלכלי לגר , כמו גם לכל קבוצת נזקקים אחרת ( עוד על כך תקראו בעמ' . ( 222 נוסף על כך , לפי החוק המקראי , אסור לענות את הגר , אסור להפלותו בבית המשפט וחייבים לשתף אותו בחגיגות ובטקסים חברתיים-דתיים . למעשה , התורה מחייבת את ישראל לנהוג בגר בשוויוניות ובהגינות . מדוע ? אחת הסיבות לכך מופיעה בפסוק מספר דברים “ ואהבתם את הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים " : ( דברים י , פס' . ( 19 כלומר , אנחנו צריכים לזכור כמה רע היה לנו כשהיינו גרים במצרים , ומתוך כך להבין שאסור לנהוג שלא כראוי במי שהגיע לחברה שלנו והפך לגר . הנה ... הנה ! זוכרים את הרמז המטרים על ערפה ? אז עכשיו זה קורה ! מה , שערפה הפנתה את העורף שלה ? כן ! כן ! אני ידעתי את זה ! אוף ! אני רציתי להגיד ! פס' : 15 יבמתך - הגיסה שלך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר