עמוד:121

ב . עוד דרך להבין את הבקשה של אלישע מאליהו , היא לקרוא פירושים . לפניכם כמה פירושים , של פרשנים שונים : חז"ל * פירשו : " פי שנים : " כפלים ממה שהיה באליהו . רלב"ג * פירש : " פי שנים : " במה ( מתוך מה ) שהאצלת ( נ תת ) מרוחך על כל בני הנביאים , יהיה הנאצל לי ( תן לי ) מרוחך פי שניים על כל אחד מהם . רד"ק * פירש : " פי שנים : " פי שניים בכל אשר ימצא לו ( לאבא המוריש לילדיו ) - שני חלקי נכסיו ( שני שלישים מהירושה , ( כי הבכור נוטל שני חלקים מן הנכסים , והפשוט ( ילד שאינו בכור ) נוטל החלק השלישי . לאחר שקראתם את הפירושים , כתבו במחברת : לפי אילו פירושים אלישע מבקש להיות נביא גדול יותר מכל בני הנביאים ? לפי איזה פירוש אלישע מבקש להיות נביא גדול יותר מאליהו ? לפי איזה פירוש אלישע מבקש שאליהו יראה בו בן בכור , יורש ? לדיון בכיתה בפירושים השונים , אופיו של אלישע מצטייר באופן שונה אפילו מנוגד . איך אפשר להבין את אופיו של אלישע לפי כל אחד מהפירושים ? תגובת אליהו בפס' 10 אליהו עונה לאלישע : [ ... ]" הקשית לשאול אם תראה אתי לקח : מאתך יהי לך כן ואם אין לא יהיה " : 9 מתוך תשובתו של אליהו , לא כל כך ברור אם אליהו נענה לבקשת אלישע . יתר על כן : בתשובת אליהו לאלישע יש תנאי . מהו התנאי ? כתבו במילים שלכם : אם . . במחברת ( . אז . . במחברת ( . לא הבנתי . אלישע קיבל או לא קיבל את מה שביקש ? מיד תראה ! שאני אראה !? שאלישע יראה !! * חז"ל - ראשי תיבות של " חכמינו ז כרם לברכה . " זהו כינוי ל"חכמים" - מנהיגים רוחניים שעסקו בפרשנות התורה ובקביעת הלכות בתקופת המשנה והתלמוד - תקופת בית המקדש השני והתקופה שלאחר החורבן , ועד למאה ה6- לספירה ( לפני כ 1 , 800- שנה . ( * הרלב"ג , ר' לוי בן גרשום ( צרפת , . ( 1344-1288 איש מדע , פרשן המקרא , רופא , מתמטיקאי , ומחשובי הפילוסופים היהודיים . * רד"ק , רבי דוד קמחי ( צרפת , . ( 1235-1160 פירש את ספרי נביאים , תהילים ובראשית . הגישה הפרשנית שלו מתבססת בעיקר על הלשון , על השפה . מהו הסימן : שנמצא מעל למילה "כן" בפס' ? 10 קוראים לסימן הזה "זקף קטון . " הזקף הקטון מפריד בין חלקי הפסוק . כמו האתנחתא ? בערך ... סימן האתנחתא מחלק את הפסוק לשני חלקים , והזקף הקטון מחלק כל חלק לשני חלקים קטנים יותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר