עמוד:88

לדיון בכיתה מדוע , לדעתכם , עובדיהו נאמן גם לאחאב וגם לה ? ' האם זה אפשרי ? לא סתם עובדיהו הופיע בסיפור . יש לו תפקיד : "דמות משנה . " " דמות משנה" זהו מושג מתחום הספרות . " דמות משנה" היא דמות בסיפור שיש לה שני תפקידים מרכזיים . תפקיד אחד - לקדם את רצף העלילה . במקרה שלנו- עובדיהו נשלח להביא את אחאב כדי שייפגש עם אליהו , וכך להביא לסיום הבצורת . תפקיד שני- ללמד אותנו , בדרך ההשוואה , על האופי של הדמות הראשית . הדמות הראשית בסיפור שלנו- הוא אליהו , כמובן . 4 אפשר להגיד על עובדיהו , שהוא נאמן לשני דברים מנוגדים זה לזה : לאחאב ולה . ' ובעיקר מוצא את הדרך לדאוג לעצמו . מה אפשר ללמוד על האופי של אליהו , הדמות הראשית , מתוך ההשוואה לדמות של עובדיהו , הדמות המשנית ? אל תזוז ! פס' 16-7 5 קראו פס' . 16-7 ניכר כי עובדיהו חושש . מה החשש שלו ? מדוע , לדעתכם , עובדיהו חושש ? על מה מבוססים החששות שלו ? 6 לפי פס' - 15 מהי התגובה של אליהו לחששות של עובדיהו ? [ ... ]" עד מתי אתם פסחים על שתי הסעפים " [ ... ] פס' 21-17 בפסוקים אלה , סוף סוף , לאחר שלוש שנות בצורת , נפגשים שני האויבים - אחאב ואליהו . 7 בפס' 18-17 מתקיים בין אחאב לבין אליהו דו-שיח ובו הם מאשימים זה את זה בהאשמות חריפות . קראו פסוקים אלה בתנ"ך והשלימו במחברת את חילופי הדברים בין השניים : א . לפי התנ"ך - מה אומרת כל אחת מהדמויות ? העתיקו למחברת את הציטוט המתאים מהתנ"ך . ב . מה לדעתכם חושבת כל אחת מהדמויות ? השלימו במחברת : לא הבנתי . למי עובדיהו נאמן ? ובמי הוא מאמין ? זה בדיוק העניין ... ! פס' : 7 ויפל על פניו - נפל על הארץ והשתחווה לפניו . פס' : 9 נתן את עבדך - מפקיר אותי ( עובדיהו , ( עבדך ... פס' : 10 חי ה' אלהיך - ביטוי של שבועה . גוי וממלכה - עם ומדינה . אשר לא שלח אדני שם לבקשך - אשר אדוני ( אחאב ) לא שלח לשם שליחים לחפש אותך . והשביע את הממלכה ואת הגוי כי לא ימצאכה - השביע אותם שאכן לא מצאו אותך . פס' : 12 והיה - אם ... ישאך על אשר לא אדע - יקח אותך למקום כלשהו ואני לא אדע לאן . ועבדך ירא את ה' מנערי - ואני ( עובדיהו ) מקפיד ללכת בדרכי ה' מצעירותי . פס' : 15 אשר עמדתי לפניו - שאני משרת אותו . פס' : 17 האתה זה עכר ישראל האם אתה הוא זה שגרם רע והביא אסון על ישראל ? פס' : 18 הבעלים - כינוי גנאי לבעל , האל הצידוני . הגנאי הוא בשימוש בצורת הרבים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר