עמוד:14

סוגות הבעה בעל-פה כאשר מדברים על טיפוח יכולת ההבעה בעל-פה הכוונה היא בעיקר לשיח הדבור המתוכנן : קריינות , הנחיה , הרצאה , נאום , שיחה של מורה עם הורים וכדומה . זאת בניגוד לשיח דבור ספונטני ( לא מתוכנן , ( כגון : שיחה עם חבר / ה , שיחה עם בן זוג , שיחה עם ילדים . בשיח דבור מתוכנן הדובר פועל על-פי שורה של כללים המתייחסים הן לתוכן הדברים והן לאופן הצגתם . הסוגות הנלמדות במסגרת לימודי ההבעה בעל-פה נגזרות מתה " ל , והן : קריאה בקול , הדיווח , ההרצאה , הטיעון בעל-פה , הדיון . בספרים אלה בחרנו להוסיף את הנאום , את השיחה האישית ובמידה מסוימת גם את הריאיון . להלן דוגמות לסוגות ההבעה בעל פה . סדר ההוראה בספרים נקבע לפי שיקולים דידקטיים ובתוכם רמת המורכבות הנדרשת מן התלמידים בסוגות אלה . בקריאה בקול – התלמיד אינו מייצר את הטקסט הדבור , הוא אמור להבינו , בדיווח – יש לסכם ולקשר בין עובדות , בהרצאה יש לדווח אך גם לעניין את הקהל , בטיעון בעל-פה יש להכיר את מבנה הטיעון , ובנאום יש להציג טיעונים בעל-פה . הדיון מרכז כמה וכמה הבנה והבעה של טקסטים בעל-פה " לכל אדם כושר טבעי להידבר עם הסובבים אותו , אך אין אנו פטורים מטיפוחו ומשכלולו של כושר זה . יש אפוא לטפח בבית הספר את ההבעה שבעל-פה ואת תרבות הדיבור . חשוב שאלה יתפסו את המקום הראוי להן בתכנית הלימודים ויוקצה להן זמן בכל מקצועות הלימוד ובפעילויות בבית הספר , כגון טקסים וכינוסים . טיפוח ההבעה בעל פה עשוי לתרום לרכישת מיומנויות של דיון הוגן , לסובלנות , לצמצום האלימות המילולית , לעקירת סטראוטיפים , להבנת התופעה של " תקינות פוליטית " ועוד . יש סוגים שונים של הבעה בעל פה : דו-שיח בין שניים , שיחה עם כמה חברים , שיח בין הורה לילד , שיחת טלפון , דו-שיח עם אדם מזדמן ברחוב או עם מוכר בחנות , שיחה מתוכננת בין מורה לתלמיד , דיון בשיעור , דיון בישיבה של ועדה , הרצאת דברים לפני קהל , נשיאת נאום , קריאה בקול בטקס ועוד ועוד . אפשר למיין את סוגי ההבעה שבעל פה לשלושת אלה : דיבור ספונטני ; דיבור מתוכנן בנסיבות רשמיות ; קריאה בקול ... בדיבור המתוכנן יש מקום ללימוד מסודר ושיטתי של כמה סוגי הבעה כפי שיפורט להלן " ( מתוך : תה " ל תשס " ג , עמ ' ( . 62

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר