עמוד:10

התאמה לעקרונות תכנית הלימודים עקרונות התכנית החדשה יושמו בלימוד ובתרגול . ההקשר במרכז – ההקשר הטקסטואלי , ובעיקר הטקסט השלם , עומד במרכז ההוראה בספר זה . הוראת כל נושא מודגמת בטקסטים שלמים ואותנטיים המתאימים לנושא הנלמד . עיקרון זה מיושם בהרחבה הן בספר הלימוד והן בספר התרגול . הלימוד והתרגול מדגישים את הקשר בין הסוגה של הטקסט לבין המאפיין הלשוני שלה . הסיבה לבחירת טקסט מסוים לצורך המחשה איננה מקרית , בדרך כלל , אלא מייצגת קשר בין הסוגה למאפייניה הלשוניים . למשל : הפועל יודגם , בדרך כלל , בטקסט סיפורי ( סיפור , ידיעה עיתונאית ;( שם העצם ומשלימיו יודגמו בטקסט עיוני ; משמעות בעלי המקצוע תודגם במודעות " דרושים ;" משלימי הפועל ? בטקסט הפעלה ( הוראות ) וכדומה . בחירה זו מוסברת ומנומקת לתלמידים . תפיסת ההקשר בתרגול היא רחבה וכוללת מלבד טקסטים גם רשימות בנושא משותף , טקסטים זעירים , כגון : פתגמים , פרסומות , שלטים , הוראות וכותרות . הטקסטים מגוונים גם מבחינת תחומי החיים שהם דנים בהם : טבע , היסטוריה , מדע , גיאוגרפיה , חברה ועוד . בלימוד הודגם כל נושא בתוך הקשר ? בין אם התופעה היא השיח ( הבנה והבעה ) או מתחום הצורות גם הבנה או התחביר . דוגמה : נושא הבניינים של הפועל יודגם תחילה בסימון הפעלים בטקסט ובניתוחם ( השורש והבניין . ( ובהמשך ? בכל ההסברים ? יינתנו דוגמות מתוך הטקסט שבתחילתו . דרך הטקסט התלמידים יכולים להבין טוב יותר את התופעה , את היקפה בלשון , את מורכבותה ואת גוניה . נוסף לטקסטים הרציפים הובאו גם טקסטים לא רציפים , כגון : גרפים , דיאגרמות , תרשימים , טבלאות , מפות , ( כדי לאמן את התלמידים בהבנה של מידע מתוך טקסטים חזותיים ובהפקתו מהם . השילוב בין ענפי הלשון ; זיקתם להבנה וליצירה של טקסטים – ספר זה משלב את התחומים : הבעה , הבנה , לשון ואוצר המילים והמשמעים . התחומים שזורים זה בזה לכל אורכו של הספר . הספר נותן מענה הולם לצורך להורות הבעה בדרך שיטתית ומתמשכת , והוא מייחד מקום מרכזי לטיפוח מיומנויות ההבנה . לכל אורך הספר מטפחים את אוצר המילים , מחזקים את השימוש במשלבי לשון בינוניים גבוהים , כשמטרת העל היא העשרת השפה . בכל פרקי הספר מעודדים את השימוש במילון , ומשתמשים במושגים לשוניים כדי לחזק יכולות הבנה וכתיב , וכדי להעשיר את אוצר המילים והמשמעים . לכל אורך הספר ובכל פעילות סביב טקסט נשאלים תלמידים שאלות הקשורות להבנה , הבעה בכתב , הבעה בעל-פה , אוצר מילים וכן מערכת הצורות , סמנטיקה ותחביר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר