עמוד:6

מבנה השיעור כל שיעור הוא בעל מבנה הדומה לשיעור בכיתה . לימוד מבוא – הצגת הנושא מדברים ומגלים – פעילות שיחה וגילוי לומדים – הסברים תרשים ? סיכום חזותי טיפים ? אוסף כללים ועצות לקראת התרגול תרגול מתרגלים ? פעילויות פעילויות מסכמות כל חלק בלומדים פותח במבוא קצרצר לנושא הנלמד . לעתים קרובות אחרי המבוא מוצעת פעילות מדברים ומגלים שהיא פעילות הנערכת בכיתה ( במליאה , בקבוצות או בזוגות , ( ובה עורכים התלמידים חקירה קצרה תוך כדי שיחה , דיווח , הרצאה קצרה , קריינות . תפקידה של הפעילות המקדימה הזאת לעורר בתלמידים סקרנות , ולהכינם לקראת הנושא הנלמד , ובד בבד לעודד את ההבעה בעל-פה . דפי הלומדים וההסברים נחלקים לסעיפים קצרים , ובסופם מרוכזים הטיפים שכדאי לזכור , וכן תרשים הנותן תמונה כללית חזותית של הנלמד . בהמשך השיעור בחלק המתרגלים מוצעות פעילויות רבות , מגוונות ומדורגות . חלקן מתרגלות את הנושא באופן מבודד וחלקן הגדול מתרגלות את הנושא בשילוב של ענפי הלשון ( הבנה , הבעה , מערכת הצורות , תחביר , סמנטיקה . ( פעילויות אלה כוללות הקשרים שונים וסוגות השונות : טקסט מידע , מאמר , כתבה , ידיעה עיתונאית , מודעה , פרסומת , פתגם , הוראות , מכתבים . כמעט בכל שיעור יש פעילות מסכמת אחת . שיעורי החזרה כוללים פעילויות מסכמות אחדות . בפעילות המסכמת מובא טקסט שלם המטופל במכלול היבטים : הבנה ( תוכן ומבנה , ( הבעה ( בכתב ובעל-פה , ( אוצר מילים ( מילים קשות , מילים לועזיות , ניבים ) ולשון ( ידע לשוני לסוגיו . ( זוהי משימה כוללת המשלבת עיסוק בכל ענפי הלשון . מבנה הספר כל ספר נחלק ליחידות הנקראות " שיעורים " ( המילה " שיעור " כוונתה נושא , יחידת תוכן , ולא יחידת הזמן שיש להקדיש לעניין זה . ( כל שיעור מוקדש לנושא מסוים , ולאחר רצף של שיעורים הקשורים לנושא-על רחב , נקבעו פעילויות מסכמות המשלבות את כל החומר הקודם . בסוף הספר מובאים טקסטים רבים ובהם שאלות מענפי הלשון השונים . אלה הן פעילויות מסכמות ומבחנים העומדים לרשות המורים והתלמידים במהלך הלמידה . בסוף כל קבוצת שיעורים ניתנה המלצה בגוף הספר , המפנה לפעילויות המסכמות ולמבחנים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר