עמוד:475

, 2 חפשו בקטע שלעיל תופעות , המייחדות את לשון המקרא : כינויים חבורים , ו ' ההיפוך , ה' המגמה , צורות פועל מקוצרות או מוארכות , מילות קישור , כתיב חסר , סדר נשוא-נושא , מילות פתיחה . . 3 "תרגמו" את הקטע המקראי בפעילות 1 לעברית בת-ימינו ( כתבו כך שילד צעיר יבין זאת . ( השוו את המקור ל"תרגום" שלכם : מה השתנה ? הסבירו במושגים לשוניים . A בדקו את מאפייני לשון חז " ל בקטע מן ההגדה : "מה נשתנה "? ( עמי , ( 462 הסבירו את התופעות שהם מייצגים . האם אתם מוצאים בקטע מאפיינים נוספים ? . 5 מצאו בפתגמי חז"ל ( עמ' 3 ( 477 מילות שעבוד המאפיינות את לשון חז " ל - רשמו והסבירו . אילו מילות שעבוד היו מופיעות כאן בלשון המקרא ? . 6 הקטע משמונה פרקים לרמב"ם ( עמ' ( 467 עוסק , למעשה , במה שנקרא היום "ריבוי אינטליגנציות" - האינטליגנציות " ) השכלים ( " השונות של האדם . א . קראו את הקטע - האם אתם מצליחים להכינו ? נסו לתרגם אותו ( או חלקים מתוכו ) לעברית בת-ימינו . ב . נסו לאתר בקטע תופעות אופייניות לעברית המשוערכת . מצאו את כל ההופעות של הסופיות -םי , -ות . . 7 קראו את הקטע מ"קבורת חמור , " בעמי . 468 בקטע א . תרגמו את הקטע מזהים לעברית בת-ימינו לכתוב ( תוכלו לכתוב זאת כתסריט לטלנובלה . ( ניסיון בסגנון מקראי ? מתבטא ? ב . האם אתם במה זה . 8 הקטע של אחד-העם ( עמי ( 468 הוא משפט אחד ארוך . א . פרקו אותו לפסוקיות ( ולאיברים . ( כמה כאלה יש ? ב . איפה נמצא הקישור המרכזי בקטע ( במשפט ?( מה סוג המשפט כולו ? ג . מה תפקידן התחבירי של הפסוקיות ? אילו מילות קישור מקשרות ביניהן ? . 9 קראו את הבית משירו של ביאליק ( הכניסיני , עמ' ( 470 פעם בהטעמה אשכנזית ( זו המסומנת שם , ( ופעם - בהטעמה ספרדית - כלומר כפי שאנו מדברים היום . באיזו מהן קל יותר לחוש את המקצב השירי ? מדוע ? . 10 אוצר המילים של העברית בת-ימינו שאב מתקופות הלשון השונות . א . בחרו מתוך מאמר , מספר לימוד , מכתובית וכדומה - משפט או שניים בני כ20- מילים בסך הכול . ב . בדקו מה גילה של כל מילה במשפט . היעזרו במילון שיש בו ציון התקופות ( המילון החדש - אבן שושן , מילון בן יהודה . ( התקופה מסומנת ליד כל ערך באמצעות סימן גרפי . ג . האם מצאתם מילים מכל תקופת לשון ? מאיזו תקופה רוב המילים במשפט זה ? . 11 מעתק סמנטי - סילון , מסגל , גליון , מנגנון . מילים אלה ודאי מוכרות לכם . א . מה משמעותן היום ? ב . חפשו אותן במילון : מתי הן התחילו את חייהן ? היעזרו במילון שיש בו ציון התקופות ( המילון החדש - אבן שושן , מילון בן יהודה . ( התקופה מסומנת ליד כל ערך באמצעות סימן גרפי . ג . האם גם אז הייתה להן המשמעות שציינתם ? מהם שינויי המשמעות שהמילים עברו ? . 12 תאנים - לפניכם שלושה קטעים קצרים הקשורים לתאנים - כל אחד מהם שייך לתקופת לשון אחרת . א . לאיזו תקופת לשון שייך כל קטע ? ב . בססו את קביעתכם על שתי דוגמות מכל קטע , והסבירו כל דוגמה . . 1 היו יושבין בשער או בחנות ואמר טלו לכם תאנים , אוכלין ו-פטוךין ... רבי יהודה פוטר עד ש ? חזיר את פניו . . 2 ויאמרו העצים לתאנה לכי את מלכי עלינו . ותאמר להם התאנה החךלתי את מתקי ואת תנובתי הטובה והלכתי לנוע על העצים . . 3 התאנים המיובשות המיובאות מתורכיה , הן בעלות ערך תזונתי גבוה , והן מספקות אנרגייה של כ300- קלוריות ל100- גרם . . 13 חכמה - לפניכם שלושה משפטים על חכמה ועל חכמים . כל אחד מהם שייך לתקופת לשון אחרת . א . לאיזו תקופת לשון שייך כל משפטי ב . בססו את קביעתכם על דוגמה אחת לפחות מכל משפט , והסבירו כל דוגמה . . 1 הוי מתחמם כנגד אורן של חכמים . . 2 ויתן אלהים חכמה לשלמה ... כחול אשר על שפת הים . . 3 בתורות פילוסופיות שונות החכמה מוצגת כאידיאל העליון של החיים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר