עמוד:474

כל אלה הס שינויים , מעתקים סמנטיים , שקיימים בכל לשון ולשון , ולא רק בלשון שקמה לתחייה , כמו העברית . אם כן , בעברית החדשה יש חלקים מכל תקופות הלשון הקודמות , ויש בה חלקים ייחודיים , שלא היו קיימים בתקופות קודמות . בלשנים שואלים את עצמם שאלות רבות באשר לאחדותה של הלשון העברית : האומנם זאת אותה הלשון בכל התקופותז האומנם הלשון הדבורה בפינו היום היא אותה הלשון שדיברו בה אבותינו בתקופות הקדומות - לפני 2000 שנה ? האומנם זאת אותה הלשון , שקראו בה וכתבו בה במשך כל השנים מאז ועד עכשיו ? הבלשנים עונים על כך תשובות שונות . אפילו על השם יש חילוקי דעות : "עברית בת-זמננו , " "עברית בת-ימינו , " "העברית המדוברת , " "עברית חדשה" או "עברית ישראלית . " אך בשביל רובנו שאלה זאת אינה חשובה . כשאנו מטיילים בחו"ל ומדברים בינינו , ומישהו מבני המקום שואל אותנו בסקרנות : סליחה , באיזו שפה אתם מדברים ? אנחנו עונים פשוט וללא כל היסוס : עברית ! 5 . 1 סיכום : העברית החדשה העברית בת-זמננו היא שוב לשון חיה ככל שימושיה - הן כלשון דבורה הן כלשון כתובה , כמו בתקופה הקדומה . תחיית הדיבור העברי בארץ ישראל הייתה תהליך מהפכני , שרבים לא האמינו בהצלחתו , אך היום העברית החיה היא עובדה קיימת . הזכרנו כמה מאפיינים של העברית בת-זמננו : בתורת ההגה - הטעמה מלרעית ( ספרדית , ( התערערות בהגיית העיצורים הגרוניים . בתורת הצורות - בצד הגזירה המסורגת , המקראית , שהיא צורת הגזירה היחידה בפועל , יש יותר ויותר חידושים של שמות בדרך הגזירה הקווית ; נטייה לחדש בבניינים הכבדים ובגזרת השלמים ועוד ; בתחביר - מורכבות המשפט , מילות קישור מלשון חז"ל . בסמנטיקה ובאוצר המילים - שימוש באוצר המילים מכל התקופות , שינוי במשמעות של מילים רבות לפי צורכי הזמן , חידושים רבים באוצר המילים . את שאר המאפיינים אתם מכירים מן השימוש היומיומי שלכם בעברית , וגם מכל מה שלמדתם בספר הזה . פעילויות תרגול : תולדות הלשון העברית ( חובה 13 , 12 . ) . 1 לפניכם קטע מהמקרא ללא ניקוד . א . תחילה קראו בקול את הקטע הלא מנוקד . ב . עתה קראו בקול את הקטע המנוקד והמוטעם מספר תנ"ך ( בראשית יח , א-ו . ( ג . השוו את שתי הקריאות . באילו מקומות התקשיתם בקריאה מדויקת ? מדוע ? בראשית יח , א-ו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר