עמוד:446

. 10 קראו את קטע המידע על המשפחה הערבית ( עמי . ( 24 א . אילו מילים בקטע שייכות לשדה הסמנטי משפחה , ואילו למגורים ? ב . איך ריבוי מילים מאותו השדה הסמנטי משפיע על קליטת המסר של הטקסט ? . 11 ריבוי מילים מאותו השדה הסמנטי הוא תופעה העשויה לאפיין שיר . מצאו בשיר "אהבת פועלי הבניין" ( עמ' ( 133 את המילים השייכות לשדה הסמנטי של בנייה . . 12 פעילות נוספת בנושא שדה סמנטי בשיר : פעילות , 6 סעיף ב , עמ' . 155 פעילויות בנושא : ניגודים במשמעות ( חובה : ( 14 . 13 קראו את הטקסט "התקופה המודרנית" ( עמ' . ( 22 מצאו בו מילים שיש להן ניגודים - ורשמו אותן . . 14 לפניכם זוגות של ניגודים . ציינו ליד כל זוג את סוג הניגוד : מוחלט - זוגי , רב-איברי , מדורג או הפיך , ונמקו את קביעתכם . ארוך - קצר , דייק - החטיא , אוהב - שונא , מסר - קלט , גאון - טיפש , איחר - הקדים , נכון - מוטעה , גבוה - נמוך , אחרי - לפני , פנוי - תפוס , בריא - חולה , פתוח - סגור , מסכים - מתנגד , ראשון - אחרון , צעיר - זקן , אב - בן , נכנס - יצא , מעל - מתחת , רופא - חולה , מלוח - מתוק , ישר - עקום , עיגול - מרובע , בחוץ - בפנים , בשרי - חלבי , מכבד - מזלזל , בוקר - ערב . . 15 מדוע למילה "קל" יש לפחות 3 הפכים : קל - כבד , קל - מסובך , קל - קשה ? . 16 חפשו תשבץ , אך לא כדי לפתור אותו , אלא כדי לעיין בהגדרות . לפי איזה סוג יחס בנויות ההגדרות ( נרדפות , ניגודים ואולי אחר ?( הביאו דוגמות . / מילים וב משמעיות פעילויות בנושא : מילים הומונימיות ( חובה : ( 19 , 17 . 17 א . כתבו את המשמעויות השונות של המילים : אח , רגל , אף , הגה , קרן . תחילה כתבו את המשמעויות הידועות לכם , אחר-כך היעזרו במילון . ב . שבצו כל משמעות בצירוף או במשפט מתאים . . 18 חידה 12 ילדים יצאו לטיול חורפי קצר , ורק לילד אחד הייתה מטרייה . לפתע החל לרדת גשם שוטף , ובכל זאת אף אחד לא נרטב . איך זה יכול להיות ? רמז : שימו לב לביטוי "אף אחד . " על איזו דו-משמעות החידה נשענת ? 1 ו ^ א 1 NUL - UCUCL ! : xi , < a <; i . cy א uaicu : nn . 19 הן המשמעויות השונות של 3 המילים ההומונימיות המודגשות במשפט הבא ? נתחו כל מילה מבחינת הגזירה ומבחינת חלק הדיבור . לא כדאי שאביך את אביך בשאלה על מזג האוויר האביך . . 20 פעילויות נוספות בנושא מילים הומונימיות : עמ' , 193 פעילויות ; 8 , 7 עמ' , 286 פעילות ; 29 עמ' , 327 פעילות . 11 פעילויות בנושא : הומופונים והומוגופים ( חובה : . 21 ( 23 , 21 הומופונים - מצאו הומופונים במשחקי הלשון בעמי " ) 234 ביום של חורף , ( " ובעמי 238 ( בפעילות . ( 6 מה ההבדל במשמעות ? . 22 את רצף האותיות "לחיות" אפשר לקרוא בצורות שונות , והסטיקר "תנו לחיות לחיות" מנצל זאת כדי למשוך תשומת לב . איך הוגים את רצף האותיות בסטיקר ? איך נקראות מילים דומות כאלהל מה ההבדל במבנה של שתי המילים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר