עמוד:445

פעי לוי ות תרגול : > ח ס > משמעות פעילויות בנושא : נודפות ( חובה : ו , ( 3 . 1 א . כתבו את המילים הנרדפות למילים ולביטויים הבאים : דרש , הבין , קרס , אזר עוז , $ מר , כובע , הגדיש את הסאה , הךנעמת , לבן , גדול , ירם , צליל , לחן . ב . בחרו 5 זוגות מילים נרדפות , ובדקו אם הן זהות בכול : במשמעות , במשלב ובנסיבות . , 2 א . אם אתם מכירים מילים נרדפות למילים הבאות כתבו אותן : מסוגל , סוג , שונה , מוכר , אןם , שחר , אנושי , נראה , הופק , תבל . ב . שבצו את המילים הנרדפות במשפט הבא ( מתון : טקסט עיוני : ( הסמים , שהם חומרים המסוגלים לגרום לתופעות נפשיות מסוגים שונים , היו מוכרים לאדם למן שחר ההיסטוריה האנושית , ונראה שהופקו מצמחים שונים בכל רחבי תבל . ג . מה קרה למשפט ? האם משהו השתנה במשמעות ? במשלב ? האם הוא מובן ? מדויק ? ד . מה הדבר מלמד על נרדפות ? האם תמיד ניתן להחליף מילה במילה נרדפת ? מה ההבדלים גורמים ? . 3 בסוגריים נתונות מילים נרדפות . כתבו כל משפט פעם במשלב גבוה ופעם במשלב נמוך / בינוני באמצעות המילה הנרדפת המתאימה . ציינו את ההבדלים במשמעות ובמשלב . . 1 התגעגעתי אל ה ( רעש , שאון , המולה ) ברחוב . . 2 השינויים במוסד גרמו ( בלגן , אי-סדר , תוהו ובוהו , אנדרלמוסיה . 3 . ( הפעם אסור ( לפספס , לפקשש , להחמיץ ) את ההזדמנות . . 4 פגשתי ברחוב ( חבר , רע , ידיד , עמית ) ותיק . . 5 כרגע ( חזרנו , שבנו ) מבית הספר . . 6 ( עכשיו , כרגע , עתה ) חזרנו מבית הספר . . 7 השמש ( זרחה , האירה , הפיצה אור , נגהה . 8 . ( מזג האוויר ( עלול , עשוי , יכול ) להשפיע . פעילויות בנושא : היכללות ( חובה : A ( 4 בנו קבוצות ה » כללוו > למילים המכלילות הבאות : ? ךי , חמר , צוךה , חשב . . 5 לפניכם 3 מילים . השלימו את המילה המכלילה , והמשיכו את הקבוצה : נחליאלי , גבוה , עמד . פעילויות בנושא : שדה סמנטי ( חובה : ( 10 , 8 , 7 . 6 א . לאיזה שדה סמנטי תשייכו כל מילה מהמילים הבאות : מספוץם , טגן , נוצר , הצגה , אם . ב . האם יש ביניהן מילים שתוכלו לשייך לשני שדות סמנטיים ? לאילו שדות ? . 7 דוגמה לשדה סמנטי של מחשב תמצאו בעמ ' . 224 נסו לחלק את השדה הסמנטי לשדות קטנים יותר , כגון : חלקי מחשב , פעולות וכדומה . . 8 א . בנו קבוצת היכללות של גנה . ב . בנו שדה סמנטי של גנה . ג . מה ההבדל בין קבוצת ההיכללות לבין השדה הסמנטי ? . 9 דמיינו לעצמכם שדה סמנטי של ים ושדה סמנטי של לבוש , ואת המפגש ביניהם . אילו מילים יהיו במפגש ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר