עמוד:442

כמו בית-ספר לרכיבה , בית-ספר לריקודים וכדומה . המשמעות של בית ספר היא המשמעות המשותפת של הצירוף , שהיא : מוסד שלומדים בו משהו . השימוש במילים בית ו-ספר הוא מטפורי בצירוף זה . במקרים רבים , משמעותם של רכיבי הצירופים הכבולים היא מטפורית , כמו בצירוף בית ספר . גם בצירוף שביל הזהב - שביל וגם זהב הן מטפורות ובצירוף שוק שחור המילה שוק אמנם קרובה למשמעותה כפשוטה , אך המילה שחור היא מטפורית , וכך קורה בצירופים כבולים רבים . חלק מן הצירופים הכבולים מקובל לכנות "ניבים . " דוגמות לניבים : שינס מותניו , נתן דריסת רגל ל ,... ירד לטמיון , איש אשכולות , יצאו לו מוניטין , פשט רגל , מיטת סדום . ההבחנה בין ניבים לבין שאר הצירופים הכבולים אינה מדויקת . רכים מן הניבים מקורם בטקסטים עבריים עתיקים ( התנ " ך , ספרות חז " ל , ( ולכן סגנונם גבוה לעתים קרובות . יש ניבים שהמילים המשובצות בהם משמשות בימינו רק בהם , לכן דוברים רבים מתקשים להבינן ( כמו , למשל . ירד לטמיון . ( בימינו הניבים משובצים יותר בטקסטים שהמשלב הלשוני בהם גבוה , בעיקר בטקסטים ספרותיים ופחות בטקסטים של מידע או בטקסטים מדעיים . עם זאת , יש גם ניבים חדשים , בלשון הסלנג , והם נפוצים בלשון הדבורה ( הלך עליו , ירד מהפסים , חיכה לו בסיבוב . ( ג 9 . ו משמעות בסיסית ונלווית המילים שם / הניח , כפי שהן מופיעות במשפטים הבאים , זהות במשמעות הבסיסית : שמתי את הספר על השולחן / הנחתי את הספר על השולחן . גם שלושת התארים נפלא / נהדר / מקסים זהים במשמעות הבסיסית שלהם בעברית של ימינו : ראיתי סרט נפלא / נהדר / מקסים . המשמעות הבסיסית של מילים אלה מכוונת לאותו מסומן . אך אם מרגישים , שיש הבדל כלשהו בין המילים האלה , למשל , שלא משתמשים באותן נסיבות בצמד המילים שם / הניח , או שאל שלישיית המילים נפלא / נהדר / מקסים נלוות תחושות שונות במקצת , הרי אלה המשמעויות הנלוות למילים אלה ולא המשמעות הבסיסית שלהן . ייתכן גם מצב הפוך : המילים קסדה וכומתה מכוונות למסומנים שונים , לכן המשמעות הבסיסית שלהן שונה . עם זאת , ייתכן , שלשתיהן יש אותה משמעות נלווית : השתייכותן לתחום הצבאי , גבורה וגאווה או פחד וחרדה . תחושות אלה הן המשמעות הנלווית , שנקראת "קונוטציה . " המשמעויות הנלוות עשויות להביע רגש , תחושה כלשהי , והן יכולות להצביע על משלב לשוני . בהקשר הטקסטואלי , כמו בשירה או בספרות , המשמעות הנלווית הזאת היא לעתים קרובות דווקא העיקר . ג 20 . קונוטציה ריגושית יש מילים טעונות . הרגש הנלווה למילים כאלה הוא המשמעות הנלווית , הקונוטציה . בדקו את המשמעות הנלווית לכל אחת משתי קבוצות המילים הבאות . נסו להכליל : איזה סוג של רגש מעוררת כל קבוצה ? ? דוחה , מזיק , מרושע , מסוכן , מקולקל , גס רוח , שקר , צער , פשע , סבלתי , כעסתי ? רצוי , נכון , מועיל , נחמד , ידידותי , מוסרי , גלוי לב , אמת , שמחתי , עזרתי , נהניתי בקבוצה הראשונה המילים הן בעלות קונוטציות שליליות , ובקבוצה השנייה המילים בעלות קונוטציות חיוביות - כלומר , לכל אחת משתי הקבוצות יש מכנה משותף במשמעות הנלווית , הקונוטטיבית , אם כי המשמעות הבסיסית של כל מילה בקבוצה היא שונה . בדקו עתה את זוגות המילים הבאות . מה ההבדל ביניהן ? האם יש ביניהן הבדל במשמעות הבסיסית , או שהן נבדלות רק במשמעות הנלווית , הקונוטטיבית ? איזו משתי המילים טעונה בעומס ריגושי נוסף למשמעותה הבסיסית ? מהו הרגש הנלווה ? משמעות נלווית , מילים טעונות , ראו עמי . 150 , 16 צליל ומשמעות בשיר , ראו עמי . 144-134 מילים טעונות , ראו עמי . 150 , 16 קונוטציות בשיר , ראו עמי . 152

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר