עמוד:435

יחס סמנטי אחר בין מילים , המבטא אף הוא זהות חלקית במשמעות , הוא יחס ההיכללות : משמעות של מילה אחת כלולה במשמעותה של מילה אחרת . למשל , המשמעות של המילה סביון כלולה במשמעותה של המילה פרח , כי סביון הוא סוג של פרח , וכמוה : נורית , חרצית , לילך ועוד . יחס ההיכללות נמצא בין המילה המכלילה - העומדת בראש הקבוצה לבין קבוצה של מילים , שמשמעותן כלולה בה . כך גם המילה עץ מכלילה את המילים : אורן , ברוש , אזדרכת . אך לא רק זאת : גם שתי המילים המכלילות עץ , פרח כלולות במשמעות של המילה צומח . כך נוצרת היררכיה של קבוצות ותת קבוצות , שיש ביניהן יחס של היכללות . בעזרת יחס ההיכללות ניתן למיין חלק מאוצר המילים לקבוצות הכלולות במילה מכלילה אחת . אם נמשיך ונרחיב את ההיררכיה הזאת , נוכל לארגן את כל המילים בשפה כמקושרות בקבוצות ובתת-קבוצות באופן היררכי . מילה מכלילה עץ רגש צבע דיבר מילים מוכללות אורן , ברוש , אזדרכת פחד , אהבה , קנאה , שנאה אדום , צהוב , ירוק אמר , התבטא , פטפט הפרטים בקבוצה שייכים לאותו חלק דיבור : בקבוצת הפרחים - כולם שמות עצם , בקבוצה הרגשות כולם שמות-עצם מופשטים , בקבוצת הצבעים - כולם שמות-תואר , ובקבוצת "דיבר " - כולם פעלים . ג 5 . שדה סמנטי כאמור , כדי לקבוע את משמעות המילה לא די לקבוע רק את הקשר בינה לבין המסומן על ידה , אלא חשוב לקבוע גם את יחסה למילים אחרות במערכת הכוללת של הלשון , את מקומה במילון הכולל של השפה ואת יחסיה עם שאר המילים בו . דוגמה . כדי להגדיר את משמעותה של המילה עלם ניתן לומר , שהיא נרדפת למילה נער , ועלינו לציין באילו נסיכות משתמשים בכל אחת מהן בעברית בת ימינו . כדי להגדיר את משמעותה של המילה פטפט , נציין שהיא כלולה בקבוצה דיבר , ולשם הגדרה מדויקת יותר - נשווה אותה לשאר המילים הכלולות בקבוצה זו , כלומר - נברר את התכונות הדומות לאלה של המילים האחרות ואת השונות מהן . מתוך גישה דומה נולד רעיון השדות הסמנטיים . שדה סמנטי הוא כלל המילים השייכות לתחום משמעות מסוים , כל המילים השייכות לאותו הנושא . למשל , כל המילים הקשורות לנושא הכתיבה שייכות לשדה סמנטי אחד , ואלה הקשורות ללבוש - לשדה סמנטי נפרד , וכך גם המילים הקשורות לכפר , או לבית ספר יהיו בשדות סמנטיים אחרים . בשדה הסמנטי של הכתיבה יש מילים רבות , כגון : כתב , מחק , שרבט , הקליד , הדפיס , שכתב , הגיה , טיוטה , תדפיס , מכתב , ספר , עיתון , כתב יד , כתיבה , הגהה , שכתוב , עט , עיפרון , מוחק , מקלדת , נייר , כתבנית , מדפיס , סופר סתם , רצף , מבנה , פסקה , קטע , סופר , עיתונאי , שיעורי-בית , חיבור , מאמר , מכתב . כל שדה סמנטי רחב עשוי להיות מחולק לשדות קטנים יותר . למשל , בשדה הסמנטי הגדול של כתיבה הקבוצה של מכשירי הכתיבה יכולה להוות שדה פנימי , תת-שדה . המילים בשדה סמנטי קשורות כצורה כלשהי במשמעות של הנושא הכללי , אך לכל מילה יש משמעות ייחודית לה , כלומר - היא מכסה חלק אחר של שדה המשמעות המשותף . בדרך זו מקבלים גם את המשותף למילים שבאותו שדה , וגם - את המבדיל ביניהן . ייתכן ששדה סמנטי אחד יחפוף לחלקים משדות סמנטיים אחרים . למשל , בשדה הסמנטי של אכילה יהיה ודאי חלק של מילים הקשורות להכנת מאכלים , לבישול , לאפייה וכדומה . והרי מילים אלה קשורות , למשל , גם לספרי בישול , להוראות הקשורות בבישול , למתכונים , לתפריטים , כלומר - לכתיבה , וכך נוצרה "חלקת שדה" משותפת לשני שדות סמנטיים - כתיבה ואכילה . יחסי כלל ופרט והיררכיה בטקסט , ראו עמי . 26 , 24 דוגמה להיכללות , ראו עמי . 84 שדה סמנטי של תחום המחשב , ראו עמי . 224 שדה סמנטי בשיר , ראו עמי . 152

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר