עמוד:391

פעילויות סיכום : תפקידי הפסוקיות ( חובה : ( 14 " . 13 הפסטיבל התקיים " ... מתיי איך ? למה ? איפה ... ? א . השלימו את המשפט : הוסיפו פסוקיות למשפט היסודי בהתאם להוראות . ב . בנו משפט מורכב : הרכיבו למשפט היסודי שתי פסוקיות תיאור . . 1 * שני הקטעים הבאים עוסקים בהרי אילת , אך כל קטע הוא מסוגה שונה . א . זהו את הסוגה של כל קטע . ב . מצאו את הפסוקיות בשני הקטעים וסמנו את תחומן . ג . ציינו ליד כל פסוקית את תפקידה התחבירי ( סיבה , אופן , לוואי , מושא וכדומה . ( ד . אילו סוגי פסוקיות מצאתם בסוגה הראשונה , ואילו בשנייה ? נסו למצוא קשר בין סוג הפסוקיות לסוגה . ? לפני שנים רבות , מספרת האגדה , כאשר כדור הארץ היה חסר צבע וגוון , עבר אלוהים עם מכחול והחל לצבוע אותו . את הקוטב צבע בלבן , את יערות העד בירוק כהה , את המדבריות בצהוב ואת הים בכחול . כשהגיע לישראל צבע אלוהים אח הגליל בירוק , את סלעי הגולן בשחור , את ים המלח והכנרת בכחול ואת הנגב בצהוב . לבסוף , בנקודה הדרומית ביותר , לא נשאר לו מספיק צבע , וכך נצבעו הרי אילת בערבוביה של כל הצבעים שנשארו : שחור , אדום וצהוב , כשברקע הים הכחול . ? שמורת הרי אילת היא אחת מיחידות הנוף המגוונות בישראל , חלון ראווה גיאולוגי למגוון הסלעים שמהם בנוי כדור הארץ . צוקי גרניט שחורים חוצים שכבות בהירות של סלעי גיר , בתווך אבני חול אדומות וברקע , באופק , מי הים הכחולים . מקור הצבעים המגוונים בתהליכים הגיאולוגיים שעיצבו את הנוף של האזור . אין עוד כמעט מקום בארץ שבו נראים התהליכים האלה בצורה כל כך מוחשית ובולטת לעין כפי שהם נראים בשמורת הרי אילת , תהליכים בני מיליוני שנים שחשפו סלעים עתיקים . ? מתוך : היחידה "טקסט ע > ת , " > עמ' ,+ 9 . 15 שחבור - הוסיפו למשפטים הבאים שני המשכים שונים לפי ההגדרה : פעם תיאור במשפט פשוט ופעם פסוקית תיאור מקבילה לפי ההגדרה . . 1 המיקסר התקלקל . תיאור זמן : אחרי כמה שנים פסוקית זמן : אחרי ששירת אותנו כמה שנים . 2 מערכת העיתון נסגרה . תיאור ויתור / פסוקית ויתור . 3 הפסיכולוגים שובתים . תיאור סיבה / פסוקית סיבה . 4 הרכבת יצאה . תיאור מקום / פסוקית מקום . 5 החיילים התאמנו כל השבוע . תיאור תכלית / פסוקית תכלית . 6 הם התארגנו . תיאור אופן / פסוקית אופן . 7 הן הגיעו . תיאור מצב / פסוקית מצב

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר