עמוד:378

. 5 שיח הסיפור משלב תיאורים רבים , המספקים לקורא מידע חשוב על ההתרחשויות . בפתיח של הסיפור מספקים התיאורים את הרקע - הזמן והמקום - שהעלילה מתרחשת בו . לפניכם חלקים מן הפתיח בסיפור "העוגה" ( עמי . ( 62 מצאו בו את כל התיאורים וקבעו את סוגם . בקיץ 1950 פתח איש חנות ברחוב גאולה . 28 בוקר אחד בא אליו צייר שלטים , מתח בעיפרון שני קווים ישרים ומקבילים על משקוף החנות , ושרטט ביניהם את שמה באותיות לבנות ומאירות עיניים על רקע חום ; "הכול מתוק . " ... רחוב גאולה נמצא באיזור שקט של מגורי הפועלים וחנויות נפתחו בו לעתים רחוקות " ... ... לפעמים אני חושב , שבתחילה הייתה העוגה ובגללה החליט "הכול מתוק" לפתוח חנות .... כל גזרה מקושטת בפרח קצפת ובדובדבן משומר אדום מכאן ,... ובמרכז שוכנת לבטח שושנה גדולה וורודה מקרם מוקשה ? " . מתוך- "העתה , " ביחידה "שיח סיפור , " עמי . 62 . 6 איך נוצרים תוארי הפועל בעבריתי ראו ביחידה "תורת הצורות , " פעילויות , 32 , 31 עמי , 212 וכן פרק ד , פעילויות 9 , 7 עמ' . 7 . 193 פסוקיות תיאור - השלימו את הפסוקיות לפי המשפטים היסודיים , ונתחו את תפקידן . . 1 נפלו שגיאות בכתבה , על אף ש . 2 .... השימוש בתרופה נאסר , כי . 3 ... נשמח להיפגש , אם . 4 ... התערוכה הייתה נפתחת בזמן , אילולא . 5 ... החוזה ייחתם , בתנאי ש . 6 ... פינו את המקלט , כדי ש ... . 7 השירותים נפגעים , כש . 8 ... עד ש ,... תוכלו לגמור את כל המטלות . . 9 לו ,... לא הייתי יודע על כך . . 10 הפרדסנים עקרו פרדסים , מתוך כוונה ש . 11 ... אתקשר אליך , אחרי ש . 12 ... על אף ש ,... הקבוצה ניצחה . . 8 בטקסט סיפורי רבות מאוד פסוקיות התיאור , וכך גם במשפטים בסיפור "העוגה" ( עמ' . ( 62 א . מצאו תחילה את הנשוא ואת הנושא , ונתחו את סוג המשפט . ב . תחמו את הפסוקיות . ג . ציינו את סוג הפסוקיות . נושא נשוא . 1 אם איו אתה קונה בעצמך . אתה יכול להתלוות על תקן של יועץ . ( משפט מורכב , פסוקית תנאי . 2 . ( "הכל מתוק" אומר לנו , תוך שהוא מרים את גבותיו כדי שנשתומם כפי שהוא משתומם . . 3 כשאין קונים הוא מרשה לנו להביט בעוגה מעבר לזכוכית . . 4 הסיפור ... לא היה מתרחש אלמלא הופיעה בביתנו בבוקר אחד של חופשת הקיץ דודה רוחל'ה . 5 ... כשנכנסנו אל החנות נסוג "הכל מתוק" אל מעבר לדלפק . . 6 העוגה הוצאה בזהירות ולאט , כפי שמוציאים את ספר התורה מארון הקודש של בית הכנסת של בית ספר "גאולה . 7 . " כאילו חיכה כל הימים לרגע ההוא , לקח "הכל מתוק" פיסת נייר עיתון מרובעת ופרס אותה על הדלפק . . 8 אחר כך נטל סכין וגזר בזהירות גזירה מן העוגה , תוך שהוא מקפיד . 9 ... בלעתי את כל העוגה ההיא , נגיסה אחר נגיסה , תוך שאני מתפלל בייאוש ... . 10 המשכתי לבלוע עד שגמרתי את הכל , עד הפירור האחרון , שלא יישאר סימן . ? מתוך : "העוגה , " ביחידה "שיח סיפור , " עמ' . 62 . 9 שחבור מפסוקית לתיאור - פסוקית תיאור היא הרחבה של תיאור רגיל למשפט . סוג הפסוקית זהה לסוג התיאור שהורחב . בחרו 10 משפטים משתי הפעילויות הקודמות , ושחברו אותם למשפטים פשוטים על ידי הפיכת הפסוקית לתיאור רגיל . היעזרו בשמות פעולה ובצורות מקור במקום הפועל הנטוי . שנו גם את מילות הקישור ( והכניסו שינויים אחרים ) לפי הצורך . דוגמה : השימוש בתרופה נאסר , כי גרמה לתופעות לוואי . משפט מורכב , פסוקית תיאור סיבה השימוש בתרופה נאסר בשל ( גרימת ) תופעות לוואי . פשוט , תיאור סיבה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר