עמוד:293

ב 5 . מסדו זיהוי : שורשי פ " נ , פי " צ אם מתקשים לזהות את השורש במילה השייכת לגזרות ההידמות אפשר להיעזר בשתי דרכים : א . קילוף התבנית : קלפו מן המילה הנתונה ( פועל או שם ) את צורני הנטייה , וגם תוספות שונות ( כגון ו' חיבור או ה' יידוע , ( וגם את הגיי התבנית ( שימו לב בעיקר לאותיות מ'ת'נ'ה . ( ' אם נותרו אחרי הקילוף שני עיצורי שורש בלבד , ובעיצור הראשון מבין השניים יש דגש חזק משלים , מתקבל על הדעת , שיש כאן היעלמות של נ ' או של י' ( אם העיצור הדגוש הוא צ , ( ' כלומר - הגזרה היא פ"נ או פי"צ . אחרי קילוף של הגי' התבנית , אם יש דגש חזק בעיצור ראשון - הגזרה היא פ"נ או פי"צ . ב . משפחת מילים : כדאי גם לחפש במשפחת המילים , אם יש בה מילים , שהשורש מופיע בהן בשלמותו . יש סיכוי למצוא אותן בבניינים הכבדים או בשמות שונים . מגב - נגוב , ק ! נגב ( נ'ג'ב ;( ' הגיע - נגע , נגיעה ( נ'ג'ע ;( תציבי - נציבות , התיצב ( י'צ'ב . ( פ עילויות תרגול : הידמות בגזרות פ " נ , פי " צ ( חובה : ו , ( 9 , 8 . 1 לפניכם שני שורשים ומילים הנגזרות מהם . נ'ג'ש' - הגיש , מגיש , מגש , הגשה , ? גש , נגיש , נגישות , לגשת , גש ! י'צ'ג' - הצג , הצגה , מצג , ( ש"ע ) מצג , מצגת , מציג , צג , יציג ( פועל , ( יציג ( תואר , ( להציג . א . באילו מילים נמצאות כל אותיות השורש ? היכן נעלמו ? אילו אותיות שורש נעלמו ? מיינו את המילים בכל משפחה לפי התופעות . ב . איזו תופעה מתבטאת במילים : הגיש , מגש ; הצגה , מציג ; הפלה , מפל , הפל . ג . באיזו אות של השורש נמצא הדגש המשלים ? . 2 בחרו משני השורשים בפעילות הקודמת 6 מילים שחלה בהן הידמות , השוו אותן לשלמים , והראו את התהליך . דוגמה : הגיש.- * הנגיש ( הלביש *«—( הגגיש«— הגיש - הידמות של נ . ' נ' עיצור שכן , ללא תנועה , מידמה לעיצור שלידו , והשניים מתלכדים לעיצור עם מכפל המסומן בדגש משלים . . 3 סדרו את המילים המודגשות בזוגות או בשלשות לפי השורשים . כתבו את השורש המשותף . דוגמה : נזק - מזיקים ( נ'ז'ק . ( ' נזק רב , להקיף מגרש , הבעה והבנה , תרסיס נגד מזיקים , להביע משאלה , אגיד לך , הבטים שונים , הזיל דמעה , עט נובע , נזלת קלה , נביעה תת-קרקעית , הקפות שמחת תורה , הביטו אחורה , מבט חטוף , נזילה מהצינור , הגךה של פסח , הקף המלבן . . 4 תשבץ נופל א . כל המילים בתשבץ הן מהשורש נ'פ'ל . ' מצאו אותן לפי ההגדרה . בסוגריים צוין מספר האותיות בכל מילה ( כתיב חסר . ( ב . ציינו היכן מופיעים כל עיצורי השורש , והיכן עיצור נעלם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר