עמוד:284

א . כתבו את התבנית המשותפת . ב . סמנו בטור השני את העיצור הגרוני ואת התנועה שהשתנתה . ג . אילו עיצורים עשויים לגרום לתשלום הדגש ? ד . מיינו את המילים בטור השני לפי השינויים בתנועות : e <— i סכם - סרב 0 ?«—u a קצרה a - «— ארוכה . 18 א . מצאו בכל מילה מודגשת בצירופים הבאים האם חל תשלום דגש והיכן . ב . כתבו לכל מילה מודגשת צורה מקבילה ללא גרונית . ג . הסבירו את התופעה שחלה במילה ( הארכת תנועה , הנמכה . ( תאבון בריא , ליעל את העבודה , לחמתי עליו , מטהר אוויר , להעלך לקראת העתיד , מדרגים ראשונים , סךבה פקודה , נחל מזהם , פרוש רש"י , מעשה מטרף , שמירת הריון , האבקות חופשית , שעור ספרות , תרשמו לחוג , התיאשנו מהר , הכאב יע לם , ממאן להאמין . דוגמה תאבון - תשלום דגש . i הפכה ל . & - צורה מקבילה : שגעון . התופעה שחלה : הנמכת תנועה והארכתה . . 19 לפניכם 3 שורשים ומשפחות המילים הנגזרות מהם . בכל שורש העיצור הגרוני נמצא במקום שונה . פ'ת'ח' - הפתחות , מפתרו , פותחן , פתח , פתחה , פתיח , פתיחה , פתיחות , פתוח , פתח , לפתח , נפתח , התפתח , פתח , מפתח , התפתחות , מפתח , פתח , פתוח . איסיפ' - אסף , נאסף , יאסף , להאסף , אסף , התאסף , אספה , אסוף , התאספות , אסוף , אסף , אספן , מאסף , אסופי , אסיף . ש'ע'ר' - שער , לשער , משע : ר , השערה , משער , שעור . א . אילו תופעות של הגרוניות מתבטאות במילים אלה ? הדגימו כל תופעה ( פתח גנוב , חטפים , הנמכת תנועה , תשלום דגש ) ב5- דוגמות . ב . ציינו גזירה של המילים : בפועל - בניין , בשם - מיינו : גזירה קווית ( ציינו בסיס , ( וגזירה מסורגת . ( ציינו משקל . ( ג . האם מוכר לכם שורש תנייני שנוצר מהשורש פ'ת'ח'ל . 20 תיקונצ'יק גרוניות - בחרו את הצורה הנכונה ונמקו את בחירתכם . . 1 הוועדה תגיע / תגיעה להחלטה בקרוב . - הצורה הנכונה : תגיע , כמו תגיד . . 2 זאת טענה מגוחכת / מגוחכת . . 3 נפתח כאן משרד של עוךכת / עוךכת דין . . 4 הספרנית תציעה / תציע לך ספר מתאים . . 5 הרשו לי להביעה / להביע רגשי תודה . . 6 מה מניעה / מניע אתכם לחשוב כך . . 7 את דורכת / דורכת לי על הרגל . . 21 צומת שניתן להחליף בו כביש מבלי להצטלב בכביש אחר נקרא מחלף . הסבירו מדוע צורה זו היא הנכונה ולא מחלף . התייחסו גם למשמעות המשקל . פעילויות בנושא : פירוק צווו ( חובה : ( 25 , 22 . 22 א . מה משותף לשלוש קבוצות המילים הבאות ? ב . מה ההבדל בין הקבוצות ( שימו לב למבנה ולחלק הדיבור ?( ג . הסבירו את התהליך ההיסטורי , שהתרחש בכל הצורות הללו . הדגימו בעזרת מילה אחת מכל קבוצה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר