עמוד:272

התבנית של כל צמד בטבלה - זהה . בכל מילה ראשונה יש מכפל הנובע מן התבנית , לכן יש בה דגש חזק ( תבניתי , ( והעיצור המוכפל יוצר הברה סגורה . בכל מילה שנייה בצמד יש עיצור גרוני במקום שצריך היה להיות מכפל , לכן המכפל מתבטל , וההברות הן פתוחות . בהברות הפתוחות האלה חלו שני שינויים בתנועות לעומת המילים המקבילות להן = התנועה התארכה והונמכה . ההארכה נובעת ממבנה ההברות : לפי הניקוד המסורתי , בהברות פתוחות התנועות הן ארוכות . ההנמכה - כמו בשאר המקרים - היא הידמות התנועה לעיצור הגרוני , במקרים שהתנועה המקורית הייתה גבוהה . ( o « u , e « — i ) תופעה זאת של הארכת התנועה והנמכתה , שבאה במקום המכפל בגרונית , מכונה : תשלום דגש . לא תמיד יש תשלום דגש כזה - זה תלוי בתבנית ובגרונית . בדגש תבניתי - לפני א'ר ' יש תמיד תשלום דגש , לפני ע'ה ' - רק לפעמים ?) פעל ) ולפני ח' - אין כלל תשלום דגש . כשאין תשלום דגש פירוש הדבר , שהגרונית אינה מקבלת דגש , ובכל זאת התנועות לפניה אינן משתנות ( כמו בקןש כך גם נחם , רחם , נער , נהל . ( בדגש משלים יש כמעט תמיד תשלום דגש , לפני כל גרונית . השוו להידמות נ' בנפעל : להפגש , ? גמר אבל . להעצר , להךשם , יץרך , תחשב , יהרג , תהנה , וכן במילת היחס מ = ) מן ) כשהל מידמה : מביתי אבל מעירי , מהנוף , מחךךי . ב 7 . קביעת התבנית במילים עם גרוניות השינויים שהגרוניות גורמות בתנועות מקשים לפעמים לקבוע את תבנית המילה . לכן , כשיש במילה עיצור גרוני , מקבילים אותה למילה ללא גרונית בעלת אותו המבנה , מתעלמים מחטפים ומפתח-גנוב , ושמים לב לאפשרות , שהתנועות הונמכו ( a 4—e , e « — i , a 4— i ) ושאולי יש תשלום דגש . וכמו בכל קביעה של תבנית , בודקים זאת לפי צורת היסוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר