עמוד:256

פרק א : שינוים בעיצורם א . ו התלכדות * הפגננו : ~ : הפגנו * שקקר שקר . * תכנתתי . . - . תכנתי * נגגר נגר * התתמם התמם כששני עיצורים שכנים וזהים מתלכדים לעיצור אחד - זאת התלכדות עיצורים ( או "מכפל . ( " מכפל הוא עיצור כפול . בכתיב המנוקד הוא מסומן בדגש חזק . יש שתי אפשרויות של התלכדות : . 1 התלכדות של צורן שנובעת ממפגש של עיצור של שורש עם עיצור זהה של צורן ( צורן נטייה או צורן גזירה . ( דוגמות : * הפגננו - «— הפגנו ; * תכנתתי —לתכנוני ; * התתמם^— התמם . הדגש החזק המסמן את המכפל הזה נקרא "דגש משלים , " כי הוא משלים עיצור חסר . . 2 התלכדות של תבנית - התלכדות שנובעת מן התבנית : בבניינים ובמשקלים הכבדים ( הדגושים ) יש " מקום" לארבעה עיצורי שורש , ( בזבז , התקלקל . ( כאשר שורש תלת-עיצורי משתלב בתבניות אלה , העיצור האמצעי מוכפל ודגוש בדגש חזק ( בעה"פ ) הנקרא "דגש תבניתי . " דוגמות : * קצצר הצורה היא קצר ; * התךגגל «— התרגל . וכך גם : בקש , מקדש , התקדם , התקדמות , ספור , בקשה , נגר , חור , קצרת ועוד . א 2 . שיכול * התסכן <—• הסתכן * התשמט - — השתמט שיכול הוא חילוף מקומות של עיצורים שכנים . השיכול מתרחש בבניין התפעל ובמשקל התקטלות שהוא שם-פעולה של התפעל ( כלומר - השיכול מתרחש בתבניות שפותחות בתחילית הת , ( - וזאת רק אם העיצור הראשון בשורש הוא מקבוצת השורקים : ס , ש , ש , ז , צ . שתי המערכות הלשוניות - ההגה והצורות - יוצרות יחד את המבנה של המילה ואת משמעותה . בשתי המערכות יש סדר וארגון , אולם יש בהן גם חריגות מן המבנה הסדור והצפוי . למשל , כשמשבצים שורשים שונים בבניין התפעל ( התםםם , ( מקבלים את הצורות הצפויות : התבטל , התקדם , התגבר ; אבל בשורשים כמו ש'ד'ל' או ס'ל'ק' סדר ההגיים משתנה : השתדל , הסתלק ( ולא * התשדל , * התסלק . ( הבינוני של הבניין הקל בנקבה יוצר את המילים : סו ^ ךת , אוכלת ; אבל כשמשבצים בתבנית זאת שורשים , כגון פ'ת'ח' או ב'ל'ע , ' משתנות שתי התנועות האחרונות : פותחת , בולעת ( ולא * פותחת , * בולעת . ( שינויים אלה הם תוצאה של תהליכים לשוניים הקשורים לתורת הצורות , כי הם מתהווים בגזירה או בנטייה של המילים , והם קשורים לתורת ההגה , כי משהו בהגיי המילה משתנה . השינויים יכולים להתבטא בעיצורים או בתנועות או בשילוב ביניהם . נכיר כמה מן התהליכים , הגורמים לשינויים האלה בפרק זה - שינויים בעיצורים , ובפרק הבא - שינויים בתנועות . חלק מן השינויים מתקיימים בדיבור שלנו ממש - אנו הוגים פותחת ולא * פותחת . לחלק מן השינויים ( כגון , המכפל ) אין ביטוי בדיבור ( למשל , איננו הוגים מכפל במילים : התקדם , שדור , ( אך הכרת הניקוד עוזרת להבין את התהליכים הלשוניים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר