עמוד:236

המילים השתבצתי , משופם , כיכב , משתפן הן פעלים בבניינים ה"כבדים" ( פעל , פעל , התפעל . ( בכולן צריך להיות דגש חזק בע' הפועל . השתבצתי , משפם , ככב , משתפן . ובכל זאת , פעלים אלה מתנהגים " בניגוד לחוק , " ואין בהם דגש . מדוע בפעלים אלה אין דגש ? חשבו : מאילו מילים הם נגזרו ? אחת הדרכים של הרחבת אוצר המילים בעברית , היא יצירת פעלים ( או שורשים ) משמות עצם . פעלים אלה נוצרו בעברית בת זמננו משמות עצם , שבהם ב , פ , כ אינם דגושים : שבץ , שפם , כוכב , שפן . העיצורים ב ; פ ; כ' נשארו רפים ( לא דגושים ) גם בפועל , כי כך נשמר באופן ברור יותר קשר המשמעות בין הפועל לבין השם . אילו אמרנו : ככב , השתפן , לרכל , הקשר למילים כוכב , שפן או ךכילות לא היה כל-כך מובן ומידי . התופעה של שמירה על ההגה , כפי שהוא הופיע בשם העצם שהשורש נגזר ממנו , בולטת במיוחד בשורשים שנגזרו משמות לועזיים : היא טלפנה אליך , סתם פנטזתי סיפור , מחיר הלחם מסבסד . "לפי הכללים" היה צריך לומר טלפנה , פנטזתי ( דגש קל ב-פ' שאחרי חוסר תנועה ) ו-מסבסד ( ללא דגש באות ב , ' כיוון שהיא אחרי תנועה . ( אך אילו היינו הוגים כך - מי היה מבין זאת ? ב 6 . סיכום : עיצורים כל ההגיים נחלקים לעיצורים ולתנועות . ההבדל ביניהם קשור לעצירת האוויר : בהגיית העיצורים זרם האוויר נעצר במקום כלשהו בחלל הפה . העיצורים השונים נבדלים זה מזה בכמה תכונות -.במקום החיתון , שהוא מקום עצירת האוויר . לפי מקום החיתוך מזהים את קבוצות השפתיים , המכתשיים , החכיים והגיוניים . באופן החיתון , ובו מיון לפי כמה בחנים . לפי אופן עצירת האוויר - פוצצים וחוככים ; לפי תכונות צליל מיוחדות - שורקים וצליליים , לפי החלל שדרכו האוויר זורם - חלל הפה או האף ; לפי תכונות היסטוריות אחרות - נחציים וחצאי תנועות . בקוליות - עיצורים שמרעידים את מיתרי הקול הם קוליים , האחרים הם לא קוליים ( אטומים . ( עיצורים שכנים הם שני עיצורים סמוכים זה לזה ללא תנועה ביניהם . בכתב מיוצגים העיצורים באותיות הא '' ב . סימן הדגש שייך אמנם למערכת הניקוד , אך הוא מייצג תופעה הקשורה לעיצורים : דגש חזק המסמן מכפל עיצורים ודגש קל המסמן הגייה פוצצת . פעילויות תרגול : עיצורים פעילויות בנושא : תכונות העיצורים ( חובה : ( 6 , 4 , 2 . 1 א . משכו קו מכל עיצור בטבלה אל מקום החיתוך שלו . ב . כתבו ליד כל עיצור אם הוא קולי או לא קולי ( אטום . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר