עמוד:231

פרק ב : עיצורים בו תכונות העיצורים העיצורים ( כמו התנועות ) הם הגיים . המשותף לכל העיצורים הוא , שבהגייתם האוויר נעצר בצורה כלשהי באיברי הדיבור . העיצורים נבדלים זה מזה בשלוש תכונות עיקריות קוליות , מקום החיתוך ואופן החיתון . מיון לפי כל אחת מן התכונות האלה יוצר קבוצות עיצורים בעלות מכנה משותף . ראו עמ' 57 . 146 , 1 " 4 הגדרות : . 1 מקום לטחינת קמח / שם עוצר האוטובוס טחנה / תחנה . 2 taxana - טיפש / מרווה את צימאונו . 3 ההפך מקנה / ההפך מאתמול . 4 פקודה / זוחל אטי . 5 איבר בין הכתף לראש / אסף . 6 ההפך מאיבד / נאכלת בפסח . 7 לקח בשכירות / עסק במסחר . 8 עונת שנה / אבא שלו . 9 מילת שלילה / מילת יחס . 10 נעלם / לא התבטל . 11 ניסה את הטעם / היה מתאים . 12 כלי כתיבה / מילת יחס / כלי עבודה / זמן . 6 מצאו עוד 2 זוגות הומופונים וחברו להם הגדרות כמו בפעילות לעיל . . 7 דו-משמעות דו-לשונית תייר ישראלי מגיע לבית הלבן ורואה שהוא בכלל אינו לבן ... " סליחה , " הוא פונה אל השומר , "אתה יודע שהבית בכלל לא לבן "? עונה לו השומר : . " yes , I do ! " " אה " ! אומר הישראלי - "יסי-דו " ? הבדיחה מבוססת על דו-משמעות : לאותו רצף הגיים יש משמעות גם באנגלית וגם בעברית , אך בכל שפה חלוקת הרצף שונה . כתבו את רצף ההגיים בתעתיק והראו בו את ההבדל בחלוקת המילים בעברית לעומת האנגלית . . 8 שם טוב א . ההומור בשמות ( בעמי ( 229 מבוסס בעיקר על דו-משמעות הנובעת מחלוקת המילה . לכל שם יש שתי אפשרויות חלוקה . בחרו 5 שמות והראו את החלוקות השונות . ב . מצאו את השמות , שמשחק הלשון בהם מבוסס גם על ההבדל בין ביטוי ההגיים לבין כתיבם . דוגמה : מיכה נאפו - הכוונה : מי חנה פה . העיצורים כ / ח נהגים כיום באופן דומה אך נכתבים שונה . ( גם בכתיב התנועות יש הבדלים נא / נה , פה / פו . ( . 9 פעילויות נוספות בנושא עיצורים ותנועות תמצאו ביחידה "שיר " בפעילות הכנה עמ' 139 ובפעילויות 5 , 4 בעמ' . 144

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר