עמוד:223

. 6 בפעלים הבאים יש שורש תנייני . מהו השורש הראשוני ? מהי , לדעתכם , מילת המעבר ? אילו מילים נוספות צמחו מהשורש התנייני . פועל משורש תנייני : מפךשן , תחקר , לתקצב , דגמן , מתחזק , תרזשב , תזמר , תקצר , תךו זל , מלכד , מתאבן , משכן , רו ^ בן , נ ^ בךת , ל ! תחבל , מקבלן . שורש ראשוני מילת מעבר שורש תנייני פועל תנייני האות הנוספת משפחה חדשה פ'ר'ש' - «— - פךשן ?«— - פ'ר'ש'נ «— - ' פךשן נ . 7 סטיקר פרסומי על גבי מכונית : התחשמלתי והתמזגשי אצל ברוך - משך דחם . מה משותף לשני הפעלים ( בשורש , כדרך שנוצרו , בבניין ) ל מה שונה ? . 8 תנייניים מגזרות - שורשים תניינים צומחים גם משורש ראשוני שאין בו 3 עיצורי שורש . דוגמה : הפועל מסד צמח ממילת המעבר מוסד , שורש - י'ס'ד . ' מהי מילת המעבר של הפעלים הבאים : התמקח , מכן , מקד , מגן , מקש , סכת ( הידק בסיכות , ( התניע , מקם , מדר , שקם , מתצפת , מתךבתי . 9 השורש התנייני "לוקח" ממילת המעבר לא רק אות אחת אלא גם חלק ניכר ממשמעותה . המילה מספר קרובה יותר למילה מספר מאשר לספר , פרשן קרובה לפךשן מאשר לפירוש . בחרו 5 פעלים תניינים ובדקו את הקשר ביניהם לבין השורש הראשוני ומילת המעבר . . 10 הפעלים הבאים אינם קיימים : * לתחבש * , להו ? פחךן , * לאזעק * , לתספר * , למנע * , למ 3 ף , * להתניף , * לתחבר , * למסמך . נסו לשער : אילו היו פעלים כאלה , מה הייתה משמעותם ? . 11 כל המילים המודגשות נוצרו על-ידי יצירת שורש חדש . א . מצאו את השורשים של המילים המודגשות . ב . ציינו כיצד נוצר השורש החדש . תדלוק באוויר , נמנמתי קלות , הרמזור מאותת , מדפדף בספר , מכונת שכפול , פטנט מתחכם , שדרוג במחשב , עבודה משכתבת , תזמון מדויק , כךרור של כדורגלן , צחקקה בביישנות , לתפעל את המכונה , שרירים מ > גצבבים , אףזור מידע , לעלעל בעיתון , משךקק ומזמזם , פתחי אןרור , שעון מכונן , לתמחר את הפרויקט , צורת תשאול במבחן . . 12 פעלים אונומטופאיים רבים נוצרו על ידי הכפלה של אותיות השורש . פעילות בנושא זה תמצאו ביחידה "שיר , " פעילות 13 ( עמ' . ( 146 פעילויות בנושא : שאילת מילים ( חובה : ( 13 . 13 בקטע הבא סומנו מילים שאולות - מילים לועזיות . א . בדקו האם העברית "אימצה" את המילים - האם נוסף להן צורן עברי ? מהו הצורן ? ב . בדקו את שמות העצם - האם נוצרו מהם מילים נוספות בעברית - פועל או תואר ? מה צריך לעשות כדי למצות את מלוא הפוטנציאל שלנו ? עלינו למצות מתוכנו את מלוא הפוטנציאל המידע-טכנולוגי ולעודד את בני הנוער , בנים ובנות , בעלי יכולת ללמוד הנדסה ומדע , לעשות כן . כי , כפי שהתעשייה חוזרת ומתריעה , מספר בוגרי האוניברסיטה בהנדסה ובמדע הדרוש לתעשייה יספיק בקושי לשימור הקיים . ההערכה כיום מצביעה על מחסור חמור באלפי מהנדסים בשנת . 2000 ביוזמת התעשייה , אליה הצטרפו הטכניון והאקדמיה בכלל , והממשלה , הוחל במסע שכנוע רחב היקף בקרב הנוער יוצא צבא , ללמוד הנדסה ומדע . המסר שהופנה אליהם היה פשוט , כן ואמיתי : "עתידכם האישי ועתידנו הלאומי נמצאים בטכנולוגיה ובמדע . לא במשפטים , לא במינהל עסקים תואר ראשון , לא בראיית חשבון ולא בשום מקצוע אחר . אם אתם בעלי כישורים ללמוד הנדסה ומדע - בואו אלינו . " התוצאה : גידול דרמטי בהיקף ההרשמה ללימודי מקצועות ההנדסה והמדע , במיוחד במדעי המחשב ובהנדסת חשמל , ולראשונה מאז עשור , מסתמן שינוי במגמת הירידה בעניין שגילה הנוער בהנדסה ובמדע ( המכניוו קלט כבר השנה 15 % יותר סטודנטים מאשתקד . ( ? מתיל : "ישראל לקראת ל"י rnr ( ncrccr , " > jt > j ' pppp" עט' . 58 גזרות בהרחבה , ראו עמי . 287

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר