עמוד:215

. 46 בקטע הבא סומנו חלק מן המילים ומהביטויים שנוצרו בגזירה קווית . נתחו את דרך הגזירה שלהם , וציינו את מרכיביהם . החלום הוא תופעה גופנית ונפשית , חלום כיצירה השכלית של השינה , השונה מהיצירה השכלית של העירות . עד התקופה המודרנית , במשך מאות שנים , נתפסה השינה כמוות , והחלום שימש הנציג הכמעט יחיד שלה . לכן , בסיפורי המקרא ובמיתוסים שונים קיבל החלום משמעות מיסטית , ויוחסה לו יכולת נבואית ותקשורת עם העולם העל-טבעי . בתחילת המאה נתן פרויד מקום מרכזי לחלום בהבנת נפש האדם . לדבריו , "החלום הוא דרך המלך לתת-ההכרה . " פריצת-דרד מחקרית נעשתה בשנות ה50- עם גילוי "שנת החלום " או שנת הרע"מ . ? מתיל : היחידה oopvr ע ^ תי . " עמי . 51 פעילויות סיכום : גזירה מסווגת וגזירה קווית ( חובה : ( 10 , 6 , 5 , 4 , 3 , 2 . 1 המילים מוקדן , מוכרן הן מילים חדשות יחסית . הסבירו איך נוצרו . מה ההבדל בתצורה ביניהן לבין המילה טלפן ? . 2 סופית -ון , מסורגת או קווית ! א . כתבו את השורש של הפעלים הבאים ואת שמות העצם , הנגזרים משורשים אלה במשקלים קטלון או קטלון . דוגמה : בזה - ב'ז ' י' - בזיון . פעלים : השתגע , שלט , פרע , נךקב , גרע , נסה , ערב , השו ה , מדכא , פתר , החויר , בטח , הסריח , חסך , התעלף , זכר , שבר . ב . התבוננו ברשימת השמות הבאה . מה ההבדל בגזירה בינה לבין הרשימה שיצרתם ? שמות : תקליטון , שטיחון , טרקטורון , סרטון , סמלון , סביבון , משיבון , מחיקון , הליכון , שעון , אשפתון , שירון , חידון , שעשועון , תעריפון , שאלון , מחירון , שבועון , ירחון , עיתון , ידיעון , חידון . ג . מיינו את המילים לפי המשמעויות שלהן : הקטנה , מכשיר , אוסף , כתב עת . ד . כתבו את הבסיס ואת הסופית של כל שם . דוגמה : תקליטון = תקליט + ון . ה . מהי המשמעות המשותפת למילים שרשמתם בסעיף א ? . 3 משמעות משותפת א . מהי המשמעות הכללית המשותפת המובעת בכל שלישיית מילים ? . 1 מנזר מליבה עיךיה . 2 כרטיסן עתונאי סךךן . 3 מנהל ציר שוער rpnlpjp A מךרוס אתוךית . 5 מחלבון שקית שפמפם ב . איך נוצרת המשמעות בכל מילה ? ג . הביאו דוגמה נוספת לכל צורה במשמעות המתאימה . A הסופית -ות יכולה להימצא גם במילים שנוצרו בגזירה קווית וגם במילים שנוצרות בגזירה מסורגת . א . המילים הבאות נוצרו בגזירה מסורגת . ציינו את המשקל של כל מילה : ךגישות , אחדות , התפתחות , הצמדות , סבירות , בשלות , הבדלות , השרדות , ילדות . ב . המילים הבאות נוצרו בגזירה קווית . ציינו את הבסיס של כל מילה : איכות , מאשיות , אנכיות , בלשנות , נוחיות , גזענות , גלותיות , דבקות , אךריכלות , מךיניות , מזכירות , בין ל ! אמיות , פךשנות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר