עמוד:195

פרק ה : גזירה תורת הצורות עוסקת בשני תחומים : נטייה וגזירה . תחום הגזירה עוסק במבנים הבסיסיים של המילים בלשון , בצורות היסוד , כפי שהן מופיעות כערכים במילון , ובקשר שבין המבנים הבסיסיים לבין המשמעויות . בלשון העברית יש שתי דרכי גזירה בסיסיות : גזירה מסורגת וגזירה קווית . ה . ו צוות היסוד צורות ו > 7 סוד הן צורות ללא תוספת של צורני נטייה . כדי לקבל את צורת היסוד של פועל , עלינו "להוריד" ממנו את הסופיות ואת התחיליות של נטיות הזמן של הדרך או של הגוף , כלומר להגיע אל צורת עבר / נסתר . למשל , צורות היסוד של הפעלים : הבחנתי , מתרשלים , לכו הן : הבחין , התרשל , הלך . כדי לקבל את צורת היסוד של שם עצם , של תואר או של מילת יחס יש להוריד את כל צורני הנטייה של גוף , של מספר , של מין וגם את היידוע . למשל , צורות היסוד של המילים : גבןתי , העפרונות , פתאומיים , לבקר , ב ? ל > כם 1 ד גברת , עפרון , פתאומי , בקר , בגלל . שם עצם בסמיכות יש להפוך לצורת הנפרד : מלחמת ( עולם ) - מלחמה , חברי ( הקיבוץ ) - חבר . רק אחרי שמתקבלות צורות היסוד ניתן לדבר על הגזירה . ה 2 . הגזירה המסווגת מילים הבנויות בדרך הגזירה המסורגת בנויות משורש ומתבכית , המשתלבים ( מסתרגים ) זה כזה . זאת הדרך המסורתית העיקרית בעברית העתיקה וגם בשאר השפות השמיות . בעברית בת זמננו כל הפעלים בנויים בדרך זאת וגם שמות ותארים רבים , כלומר - חלק נכבד מאוצר המילים שלנו . לגבי הפעלים זאת דרך הגזירה האפשרית היחידה , אך לגבי שאר המילים - זאת אחת משתי הדרכים האפשריות לגזירה : מסורגת או קווית . ה 3 . צוון השורש השורש הוא אחד המרכיבים של הגזירה המסורגת . השורש הוא צורן , וכמו כל צורן יש לו צורה ( רצף של שלושה או ארבעה הגיים , בדרך כלל עיצורים , ( ויש לו משמעות . אך השורש עצמו איננו מילה , אלא הוא מבטא תוכן כללי , שהוא אחד ממרכיבי המשמעות של המילים הגזורות ממנו . תוכן כללי זה מקבל משמעות מיוחדת רק כשהוא משתלב עם תבנית . רק השילוב בין השורש לתבנית יוצר מילה . מילים שיש להן שורש משותף נקראות "משפחת מילים , " ואותו תוכן כללי של השורש הוא המכנה המשותף הסמנטי של משפחת המילים . מעבר לאותו מכנה משותף עשויים להיות הבדלים ניכרים בין המשמעויות הייחודייות של המילה באותה משפחה . שורש אחד יכול להשתבץ בתבניות שונות וליצור מילים שונות . השורש קיליט , ' משובץ כאן בתבניות שונות , וכך נוצרות מילים שונות : . 15 א . שכתבו את החרוזים הבאים ללשונכם . ב . אתרו בחרוזים את המילים שנראות זהות . במה הן שונות ? מהו חלק הדיבור של כל אחת מהן ? ? מתוך : ח' רייכמן , עברית עליזה . ? מתוך ; ח' רייכמן , עברית עליזה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר