עמוד:191

ד . וו סיכום : תלקי הדיבור יש שתי קבוצות על של מילים : מילות תוכן ומילות תפקוד . מילות התוכן מסמנות דברים שמצויים בעולם , במחשבה , ברגש וכדומה , מילות התפקוד מסמנות קשרים שונים במערכת הלשונית . מילות התוכן הן קבוצות גדולות ומתרחבות " ) פתוחות , ( " ומילות התפקוד הן קבוצות קטנות " ) סגורות , ( " ושינויים לא חלים בהן אלא לעתים רחוקות . הכרנו את הקבוצות השונות של חלקי הדיבור , את המאפיינים הסמנטיים ( של משמעות ) והתפקודיים שלהם , ובעיקר את סימני הזיהוי שלהם , על פי יכולת הנטייה שלהם . סיכום סימני הזיהוי : ארבע קבוצות של מילות תוכן . פעלים ( שכחתי , תקפידו , מתחמם , ע ^ ךי , לבדק ) - ניתן להטות אותם לפי זמן ( עבר , הווה , עתיד ) או לפי דרך ( ציווי , מקור . ( שמות עצם ( מקזמר , חבר , משכרת , בטורו , הצןלןה , מךחבים ) - יש להם נטייה של מספר ושל מין ( רק לחלק מהם , ( וניתן להוסיף להם כינויי שייכות חבורים או פרודים ( שלי , שלך . ( תארים ( טוב , גדול , טפל , נזיל , מקורי , מעשי ) - הם מתקשרים לשמות עצם ; ניתן להטות אותם תמיד לפי מין ומספר , ולחלק מהם ניתן להוסיף את המילים : מאוד , יותר , ביותר . תוארי פועל ( לאט , מתונות , קדימה , זמנית ) - מתקשרים בעיקר לפועל ולא ניתן להטות אותם כלל . שלוש קבוצות עיקריות של מילות תפקוד : מילות יחס ( על , בגלל , של , עד , בשביל ) - ניתן להטות אותן לפי גוף . מילות קישור ( ו / גם , אך , אבל , אולם , אם , מפני ,... ^ כש ,... כא ^ ר ) - לא ניתן להטות אותן כלל . כינויים ( הם , זה , כזאת , מי , מה , איזה , קצת , רב ) - מחליפים את מילות התוכן . יש כינויים שונים : כינויי גוף , כינויים רומזים , כינויי שאלה ועוד . פ ע ילויות תרגול : חלקי דיבור פעילויות בנושא : מילות תוכן - פעלים , שמות עצם ( חובה : ו , . 1 ( 5 , 2 חלקי דיבור בהמשכים : פעלים , שמות עצם - למי לא צלצלו הטלפונים ? קראו את קטע המידע הבא . אלכסנדר גראהם בל הטלפון השימושי הראשון נבנה על-ידי הממציא , אלכסנדר גראהם בל . בל נולד בסקוטלנד וגדל בקנדה , וכשבגר עבר לארצות-הברית ושימש מורה לחירשים-אילמים . הוא הקדיש זמן רב לפיתוח מכשיר שיאפשר העברת קולות בחוטי חשמל וניהול שיחות ממרחקים , ובשנת 1876 הצליח לשוחח לראשונה עם עוזרו דרך קו טלפון קצר,- בכך פתח עידן חדש בעולם המודרני . בל נפטר בשנת , 1922 ובשעת הלווייתו דממו כל הטלפונים בצפון אמריקה לאות כבוד והערכה . . מתוךונ 8 י > יסי . ™ , א . סמנו את כל הפעלים בקטע . זכרו שגם צורות מקור וציווי הן פעלים . ב . המאפיין את הפעלים הוא היכולת שלהם לנטות בזמנים שונים . בדקו אם המילים שסימנתם ניתנות לנטייה . כתבו עוד צורה נטויה ליד כל פועל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר