עמוד:179

פרק ג : שם המספו כמה מכם יאמרו : "ראיתי סרטים יפות - ? " אף לא אחד ! כולם יאמרו בטבעיות גמורה את הצורה הנכונה : " סרטים יפים . " אבל כמה מכם יאמרו : "ראיתי שלוש סרטים - ? " לא מעטים , ורבים יצטרכו לחשוב רגע לפני שיאמרו את הצורה הנכונה : "שלושה סרטים . " בנטיות של שם המספר רבים טועים , וגם אלה היודעים עברית היטב . שם המספר זכה לפרק מיוחד מתוך תקווה שתבינו את ה '' צרות" של שם המספר ותלמדו את הצורות הנכונות של נטייתו . . 7 מכתבכם / מכתביכס הגיע אתמול . . 8 הצעתנו / הצעתינו עומדת בעינה . . 9 ברכותנו / ברכותינו החמות לזוכים . . 10 ברצוננו / ברצונינו לחדש את מנהגינו / מנהגנו הישן . פעילויות בנושא : תופעות מיוחדות בנטייה . 19 חולים במערכת - מדוע ילדים אומרים : כיחדתי לישון בחושך . למה החתן הגיע והחתנית עוד לא ? היא מגידה שאני טיפש . אילו תופעות מיוחדות בנטייה קיימות כאן , ומדוע הילדים "ממציאים" את הצורות הללו ? . 20 נקבת הגמל איננה * גמלה אלא נאקה . א . מהי הנקבה של : חמור , שור , אריה , גבר . ב . לאילו צורות נקבה היינו מצפים ? ג . איזו תופעה זוגות מיוחדים אלה מייצגים ? פעילויות סיכום : נטייה . 21 המילים הבאות הן צורות יסוד שנגזרו מן השורש ס'ד'ר . ' שם עצם : מסדר ? תואר : סדיר ? פועל : סדר א . הוסיפו ליד כל מילה צורות נטויות שונות . ב . מה מביעים צורני הנטייה בחלקי הדיבור השונים ? . 22 "זכרי - " ! הזהיר את רות עורך , " תוךת-חיים הי-ום אור-ך נהיית .... "כוכב - " T ורב T אורך •? י , אך לא ןמן רב כבוד אוךך ; ואס פלמוס עטך עורך עם לריבים - שמךי עור-ך "! ? מתוך : חי רייכמן , עברית על <> ה . א . כתבו את החרוזים האלה בלשונכם . ב . נתחו את כל המילים החורזות - משמעות ומבנה . ג . לאילו מהן הצטרפו צורני נטייה ? מה משמעות הצורניםל . 23 פעילות סיכום נוספת , ראו פעילות , 8 עמי . 146 פיחדת לישון ..

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר