עמוד:176

פ ע ילויות תרגול נט יי ה פעילויות בנושא : מין ומספר ( חובה : ( 1 . 1 כמעט לכל שם עצם ותואר בעברית יש מין דקדוקי ( זכר או נקבה , ( ומספר ( יחיד או רבים . ( בקטע הבא סומנו רוב השמות - שמות העצם ושמות התואר . הקלות היחסית שבה ניתן היום להתפרנס , מותירה בידינו פנאנ . ח" המאפשר לאנשים רבים לטפוז שאיפות אמנותיות . רוחניות ומקצועיות שונות . רבים מפרידים היום בין עיסוק לצורך פרנסה לבין עיסוק מהנה לשעות הפנאי שדרכו הם מנסים להגשים את חלומם . המונים עוסקים כיום באמנויות שונות , ולכן היכולת להתבלט בהישגים קטנה הרבה יותר מאשר אי-פעם . כתוצאה מפעילות הפנאי העצומה המוצעת לנו , אנו חשים לעתים רוויה , בשל עודף חוויות תרבותיות , ואין בנו עוד היכולת הראשונית להתרגש ממעשה יצירה נדיר או ממופע מרתק . כלומר , הפנאי שמאפשר את הפעילות האינטנסיבית הזאת גם מרחיק את סב הגירוי . דומה הדבר לאדם . הנוטל כמות גדולה של תרופה במשך זנע בב , וגשו מפסיק להגיב לחומר . ? מתיך : פנאי , ח > . גי . א . ציינו מעל כל שם עצם או תואר את המין והמספר שלו . דוגמה : הקלות - נקבה / יחידה . ב . מיינו את המילים לקבוצות של מין ומספר נקבה / יחידה , נקבה / רבות , זכר / יחיד , זכר / רבים . ג . הטו את המילים בצורת היחיד ( זכר ונקבה ) לצורת רבים , וההיפך . דוגמה : שאיפה - שאיפות . איזו סופית מאפיינת את צורת נקבה / רבות ? ואיזו את צורת זכר / רבים ? אילו סופיות מאפיינות את המילים בנקבה / יחידה ? מה מאפיין מילים בזכר / יחיד ? האם מצאתם מילים שאין להם צורת רבים ? ד . תארים מן הקטע : יחסית , רב , שונות , עוצמה , תרבותיות , מרתק . הטו את התארים בארבע האפשרויות : זכר-נקבה , יחיד-רבים . הדגישו את צורני הנטייה . דוגמה : יחסי , יחסית , יחסיים , יחסיות . ה . שמות עצם מן הקטע . שאיפה , עיסוק , פרנסה , חלום , יכולת , מעשה . הטו את שמות העצם בארבע האפשרויות : זכר-נקבה , יחיד-רבים . האם זה אפשרי ? ו . מהן המסקנות לגבי נטיית שמות העצם לעומת התארים ? . 2 א . מה מיוחד לצורת הרבים של המילים הבאות : עקרונות , וילונות , מלונות , חלונות ביצים , אבנים , עלים , תאנים ב . הוסיפו תואר מתאים לכל מילה . ג . מהי המסקנה הנובעת מהוספת התואר ? ד . נסו להוסיף מילה מתאימה לכל קבוצה . . 3 מה יוצא דופן במין הדקדוקי ? בכל קבוצת מילים יש יוצא דופן אחד או שניים . מצאו אותם והסבירו במונחים דקדוקיים מדוע . תאנים , ספרים , חןךים , זמנים , אבנים קומות , גדרות , קירות , חצרות , ךחובות , בארות גדר , חצר , שעד , אבן ככר , מכר , אכר , סכר קשת , צמת , רשת , כזירת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר