עמוד:160

פע ילויות תרגול : עירוב סוגות מומלץ : ( 3 , 2 . 1 חלצו את קטעי ההפעלה מתוך הטקסט השלם של אודטה דנין "שמיכת פיקה רטובה" ו"שקיות ניילון שקופות" ( עמ' . ( 156 רשמו אותם בנפרד ונסחו אותם כהוראות . האם זה אפשרי ? האם קיבלתם טקסט הפעלה ברור ושלם , שניתן לפעול על פיול . 2 מצאו ידיעה עיתונאית או כתבה שיש בה סיפור . סמנו את קטעי המידע ואת קטעי הסיפור . נתחו לפי מה קבעתם את הסוגות השונות , וציינו את המאפיינים שלהן . איזו משתי הסוגות משקפת את המסר העיקרי של הכותב , לדעתכם ? מהי מטרתו העיקרית של המוען ; לשם מה נעשה העירוב ? . 3 נסו להבחין בסוגות השונות בתוך "בעקבות הצ'ורבה האבוד" ( עמי . ( 159 האם ניתן להבחין בבירור בין השיר , לבין הסיפור , הביקורת והמידע ? האם תוכלו להצביע על כמה מאפיינים של כל סוגה ככל קטע שסימנתם ? A נסחו את הסיסמאות המחורזות ( עמ' ( 158 כמשפטים בתוך טקסט עיוני ( שכנוע ) אחד . . 5 צלמו שני עמודים מתוך ספר לימוד בהיסטוריה או בגיאוגרפיה . סמנו בהם קטעים שיש בהם מידע , סיפור , הוראות או סוגה אחרת . פע ילויות סיכום : חלק א - הננה והנעה ( מומלץ : ו , ( 3 , 2 . 1 פעילות קבוצתית . א . בחרו נושא שמעניין אתכם ( כוכבים , אלימות , מוסיקה , חיות . ( ב . כל אחד מהתלמידים יבחר סוגה שבה הוא רוצה לכתוב על הנושא הנבחר : טקסט עיוני ( מידע , טענה , פרשנות , ביקורת , שכנוע , ( טקסט סיפורי , טקסט הפעלה , מכתב או שיר . לכל סוגה יהיה לפחות כותב אחד בקבוצה . ג . כתבו את הטקסט בהיקף של עמוד . שכתבו אותו והציגו את הטקסט לפני הקבוצה . ד . בקבוצה : קראו את הטקסטים השונים , קבעו את הסתה וציינו את מאפייניה . . 2 קראו את הטקסט "מה עושים כשפוגשים דרקון . ''? א . אילו סוגות מעורבות בטקסט ? אילו מאפיינים של כל סוגה מתבטאים בו ? ב . מהי המטרה של עירוב הסוגות ? ג . נסו לחלץ מן הקטע את המידע , וכתבו לפיו טקסט מידע קצר על דרקונים . מה עושים כשפוגשים דרקון ? / עפרה בן עמי אם במקרה יוצא לכם לפגוש דרקון , אתם יודעים , אותו יצור שמזכיר קצת דינוזאור , אלא שהוא פולט אש ואילו דינוזאור הוא סתם ענק , אז אם במקרה יוצא לכם להיתקל בדרקון , הכי חשוב לזכור להציג לו את השאלה הבאה ; סלח לי , בבקשה , האם אתה דרקון מערבי או מזרחי ? אתם לא מתארים לעצמכם עד כמה השאלה הזאת היא גורלית . כי אם הדרקון הזה עונה לכם שהוא דרקון מערבי , כלומר דרקון שמוצאו מאנגליה , או מצרפת , או מגרמניה , לא צריך לחשוב פעמיים - פשוט צריך לקחת את הרגליים ולברוח הכי רחוק שאפשר . אבל אם , לעומת זאת , הדרקון מזדהה במזרחי , כלומר דרקון סיני או יפאני , באמת שאין כל סיבה לפחד . להפך , בהחלט מומלץ להישאר בסביבה . אפשר גם להזמין אותו לשוקו אש , לגלגל אתו שיחה ידידותית , לשמוע מה יש לו לספר . אם עדיין לא יצא לכם לפגוש דרקון , אז כדאי לדעת שהדרקונים הם יצורים המופיעים באגדות של עמים רבים , ושם , בין דפי הספרים , אפשר לפגוש אותם לעתים קרובות מאוד . המעניין הוא , שכאשר קוראים אגדות , אשר חוברו במערב לפני מאות שנים , פוגשים דמות מפחידה ומסוכנת לאדם , המבקשת תמיד להטיל חורבן והרם . ובכלל , אלמלא אותם אבירים אמיצי לב , שמצליחים תמיד לנצח כל דרקון , מי יודע איך היה אפשר להישאר בחיים באותם ימים רחוקים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר