עמוד:157

דוגמות לעירוב דרך נפוצה של עירוב סוגות היא שיבוץ מכתבים בתוך טקסט מסוגה אחרת , כמו למשל בסיפור או ברומאן . לדוגמה , אפשר למצוא עירוב כזה בספרים "קופסה שחורה , " מאת עמוס עוז ו"כשניטשה בכה" מאת אירוינג ד / ילום . למכתב יש תפקיד בסיפור שהוא משובץ בתוכו : הוא מקדם את העלילה , תורם להבנת הדמויות , מאיר את הרקע של הסיפור , רומז לקונפליקט ואולי גס על פתרונו . לעתים המצב הפוך . בגוף המכתב יכול הכותב לשבץ סיפור מעשה , קטע מידע או שכנוע . ברבים מן ה"מכתבים למערכת" המתפרסמים בעיתונים המסגרת הכללית היא אמנם סוגת המכתב , אך בתוכה נכתב טקסט עיוני קצר של הבעת דעה , של שכנוע , של ביקורת וכדומה . למכתב השלם יש סממנים האופייניים למכתב , אך גוף המכתב מאופיין בהתאם לסוגה שהוא משתייך אליה . במכתב שיש בו מידע יהיו מאפיינים של טקסט מידע , ובמכתב שיש בו דברי שכנוע או ביקורת יהיו מאפיינים של מאמר עיוני . בעירובים כאלה כדאי לשאול מהי המטרה העיקרית של המוען : מסגרת של "מכתב" או מסירת המסר שבקטע העיוני , בקטע השכנוע או בקטע הביקורת . שיבוץ של מכתב בתוך סיפור הוא עירוב סוגות שקל מאוד להבחין בו , אך יש דרכים נוספות של שילוב בין סוגות שונות באותו טקסט . דמויות פגשנו בשיח הסיפור , אך בעולם העתיק היה מקובל לכתוב מאמרים עיוניים , בעיקר פילוסופיים , בצורת דו שיח בין שתי דמויות : דמות אחת שואלת ושנייה עונה , או ששתיהן משוחחות ואף מתווכרוות על הנושא הנדון . רוב יצירתו של הפילוסוף היווני אפלטון , בן המאה החמישית לפני הספירה , כתובה בצורת דו שיח כזה " ) דיאלוגים . ( " גם חיבורו הפילוסופי של יהודה הלוי , ספר "הכוזרי" שנכתב במאה ה 12 לספירה , בנוי בצורה דומה , כלומר בצורת מאמר עיוני הכתוב כדו שיח . כתיבה דומה מוכרת לנו מימינו אלה . במוספי שבת מתפרסמים טורים קבועים הנכתבים כשיר ( מקאמה , ( בחרוזים מלוטשים ובמשקל מדויק . כך כותב , למשל חיים חפר בעיתון "ידיעות אחרונות . " שירים אלה אינם מבטאים את עולמו הפנימי והמיוחד של המשורר , ולרוב אינם מדברים בלשון ציורית ורב משמעית כמקובל בשירי הספר , אלא מביעים דעות פוליטיות חברתיות על נושאים אקטואליים . אלה הם דברי ביקורת או שכנוע , הכתובים בחרוזים . לכאורה יש כאן טקסט עיוני של ביקורת או שכנוע , אך הוא לבוש בתחפושת של שיר . סוגה בתחפושת היא דרך נוספת של עירוב סוגות . מקובל להעביר מסרים חינוכיים לילדים צעירים על ידי שיר . כך נוצרים שירים חינוכיים , שכל מטרתם היא להעביר מידע או רעיון , ללמד את הילדים משהו . המידע בשיר כזה מחופש לשיר , כדי להקל על הילדים את תהליך הלמידה והזכירה : המקצב , השורות הקצרות של השיר , החרוז והחזרות שבו - כל אלה מאפשרים לקלוט ולזכור את המידע בקלות . לעתים נעשה הדבר גס לנמענים מבוגרים , למשל בפרסומת ומה עושים נגד הזבובים ? שקיות ניילון שקופות למלא כמעט עד הסוף ( שיהיו מתוחות ) שקיות ניילון שקופות במים מהברז ולקשור אותן סביב עצמן בקשר אחד . לא להתעצל , לתחום את שטח האירוח בחבלים ולתלות עליהם ( או במקומות אסטרטגיים בבית ) את השקיות האלה עם אטבים . הזבובים פשוט נעלמים . ההסבר שניתן לי : לזבובים יש עיניים ענקיות . בשקיות הכרסתניות מהמים , משתקף אליהם 'הנוסע השמיני' המבעית , והם לא לוקחים ציאנס . ? אודטה דניו , מתוך 7 : > מ > ס , © באדיבות 7 > " יע . לח . אחרז 77 > . > י . ברשימה זו יש שלוש סוגות שונות . החלק הראשון ( אמא של חברה ( ... הוא סיפור . יש בו רקע , דמויות , התרחשות ואפילו סגיר ( מה שאומר . ( ... שני הקטעים האחרים : "שמיכת פיקה רטובה" ו"שקיות ניילון שקופות" הן טקסטים של הפעלה . יש בהם הוראות , המסודרות לפי סדר הפעולות שיש לעשות , וההוראה ניתנת בלשון נושא סתמי ( בינוני / רבים . ( בשני קטעי ההפעלה משולבים גם קטעי מידע קצרצרים ( כל נוזל שמתאדה ... ן לזבובים יש עיניים , ( ... המציגים עובדות , אמיתות , וזמנם הדקדוקי הוא הווה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר