עמוד:156

פעילות הכנה " משחק" של עירוב סוגות יוצר בדרך כלל הפתעה , עניין והומור , ועל כן הוא אהוב מאוד על כותבי טורים אישיים בעיתון . הנה טקסט הפותח בסיפור , שאינו אלא הקדמה להוראות איך לעבור את הקיץ החם בשלום . א . קראו את הטקסט וגלו את שילוב הסוגות של סיפור ושל טקסט הפעלה . אם תתבוננו היטב , תגלו גם קטעי מידע קצרצרים המובלעים בהוראות . בעת הקריאה נסו לבת : האם המטרה העיקרית של הכותבת היא לספר סיפור ? מהו המסר העיקרי בכתיבה , ולשם מה נוספו קטעי הסיפור ? ב . מהם מאפייני הסוגה המתגלים לכם בכל קטע כזהל ג . נסו לקבוע היכן מתחילה סוגה מסוימת והיכן מתחילה אחרת . אמא של חברה שלי ( הו , ברוך בורא פרי ה"חברה ( ... ! " מרטיר ידוע - לא צריכה מזגן . "עזבי , " היא אומרת לחברתי כל שנה , "בשביל מה לי מזגן ? זה סתם הוצאות חשמל מיותרות , ממש מספיק לי הוונטילטור . " ! האוויר החם הלח והכבד רבץ עליה כמו עיסת קבב כבדה לפני צלייה , והוונטילטור המהולל שלה רק ערבל לה אותו ממקום למקום . וכשילדיה נזעקו לקנות לה מזגן , מובן שלא היה מתקין מזגנים אחד פנוי לרפואה . מה שאומר , שלא לכל עם ישראל יש מזגנים , מה שאומר , שממש שווה לדעת את הפטנטים האלה שתכף מגיעים . אז לכל נטולי חידושי המדע , זה מה שעושים כדי להקל מעט את עומס החום : שמיכת פילןה רטובה פטנט ידוע , מיושם בלילות הקיץ הלוהטים סביב הכינרת , שם כידוע , כל קיץ מכת החום היא כמו שטעמה הפעם כל המדינה : . 1 לוקחים שמיכת 'פיקה' ( שמיכת כותנה באריגת 'ופל בלגי . 2 . ( ' מרטיבים אותה במים , סוחטים אותה , וככה רטובה , מתכסים בה . הרעיון : כל נוזל שמתאדה , סוחב עבור הפעולה הזו מעלות חום מהסביבה המיידית שלו , שמצטננת ככה בגלל האוברדרפט המבורך הזה . ולמה שמיכת פיקה ולא סדין ? אפשר סדין , אבל שמיכת הפיקה ( או מגבת ענקית < סופגת יותר מים , ופעולת ההתאדות ( קרי : קירור ) אורכת יותר זמן , עד שצריך להרטיב אותה מחדש . זהירות : אם לא עושים את זה בלילות ( או בימים ) לוהטים במיוחד , ואם 'מגדילים עשות , ' וגם מכוונים על זה ונטילטור , יש סיכוי שבבוקר קמים עם עורף תפוס , כמו של זאב . יחידה : 7 עירוב טוגות ביחידות שבספר זה הכרנו סוגות שונות ואת המאפיינים שלהן . אך לא כל טקסט שתפגשו "בחיים" תוכלו לשייך באופן ברור לסוגה אחת . גם בחלק מן הטקסטים שהכרנו בספר , ואף קבענו את סוגם לפי המאפיינים המייחדים אותם , אפשר למצוא קטעים השייכים לסוגה אחרת . למשל , ראינו שטקסט מידע עשוי להתחיל בסיפור מקרה ( לדוגמה עמ' , 17 על אריות במצוקה , ( וטקסטים רבים של הפעלה משלבים בתוכם טקסט מידע ( עמ' . ( 103 , 83 בטקסטים רבים יש עירוב של סוגות , והוא לובש צורות שונות . יש טקסטים שבהם העירוב בולט יותר מאשר באחרים . לדוגמה , כאשר בתוך טקסט של סוגה אחת משובץ לעתים טקסט מסוגה אחרת . אך לפעמים שתי הסוגות שזורות זו בזו עד שקשה להבחין ביניהן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר