עמוד:155

פעילויות תרגול : לשון השיר פעילויות בנושא : ציוריות ( מומלץ : ( 2 . 1 חפשו במבחר השירים בכיתה דוגמאות לדימויים ולמטאפורות . בדקו את התחום הסמנטי שממנו נלקחו . . 2 בחרו שיר מתוך היחידה הנוכחית ותכננו לו היצג מולטימדיה ( אין צורך להכין את ההיצג , אלא רק לתכננו ) באילו אמצעים חזותיים ( ציורים , תצלומים , המחשות אחרות ) תשתמשו , כדי להעביר את אווירת השיר ? על אילו ציורי לשון נשענתס ? . 3 בחרו מתוך היחידה "טקסט עיוני" טקסט מידע קצר ( עד 10 שורות . ( הוסיפו לו דימויים ומטאפורות . עתה בדקו את ההבדל - במה שונה קטע זה מהקטע המקורי ? האם התוספות מתאימות לקטע מידעי פעילויות בנזשא : אוצר מילים , קונוטציות ( מומלץ : ( 6 , 4 . 4 העתיקו חמש שורות מתוך שירים שבהן משתמשים במילים גבוהות . איזו מילה הייתה משמשת במקומה בלשון יומיומית ? . 5 הרי אדום אדמו , שותתת דם האבן , וקדרו סלעי בזלת . אילו קונוטציות מעוררות המילים המסומנות ; . 6 קראו שוב את השיר "מוריד הגשם" בעמ' . 148 א . אילו קונוטציות מתקשרות למשפט הראשון ? ב . מצאו את המילים בשיר הקשורות לשדה הסמנטי של תופעות טבע . פעילויות בנושא : סדר תחבירי ( מומלץ : ( 8 , 7 . 7 א . כתבו- שתי חלופות של משפט שבנוי מן המילים שבמחסן . תוכלו להוסיף מילות תפקוד כרצונכם ( מילת יחס ומילת קישור , ה' יידוע , כינויים וכדומה , ( ולארגן את המילים במבנים תחביריים שונים ( משפט מאוחה או מורכב . ( השוו בין המשפטים שלכם לאלה של חבריכם . כמה גרסאות שונות של משפט יש בכיתה או בקבוצה ? מחסן מילים : יום סגריר , בודדה , פתאום , הביטה , סנונית , החלה לנתר , על הגדר , עמדה , בבוקר סתיו . ב . כתבו שיר קטן , שאף הוא בנוי מן המילים שבמחסן . במה הוא שונה מן המשפטים הקודמים ? במה התמקדתם כאשר התבקשתם לכתוב שיר ? ג . המשורר נתן יונתן כתב שיר "הסנוניות כבר עפו עוף . " ואלה שתי השורות הראשונות של שירו בנויות מן המילים לעיל : ביום סגריר , בבקר סתו , עמדה סנונית על הגדר , עמדה , הביטה , בודדה , פתאום החלה לנתר , השוו בין השיר שלכם , לבין השיר המקורי . . 8 בחרו שיר מתוך היחידה הנוכחית או כל שיר אחר , וכתבו לו פרפראזה לא שירית , כטקסט עיוני . בחרו באוצר מילים יום יומי , וכסדר מילים תחבירי רגיל . בדקו את ההבדלים בין השיר לבין הפרפראזה שכתבתם . . 9 הנה שני משפטים יום יומיים ביותר : - השמש שקעה כבר . - הן יצאו לטיול קצר . שחברו אותם בצורות שונות : שנו את סדר המילים וקשרו ביניהם במילות קישור . השתמשו בגלישה ובחזרות כדי ליצור הדגשות שונות , וכדי לתת תחושה שאלה הן שורות מתוך שיר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר