עמוד:149

ב 1942 עשיתי עגול ולא יצאתי ממנו עד שלא ירדו גשמים אותו יום הוצפו בתים ושני אנשים כמעט טבעו באתי הביתה ואמרתי זה אני מוריד הגשם . נתן לי אבי סטירת לחי ואמר : זה אני מוריד הסטירה . שבוע לאחר מכן עמדתי לשווא עד הצהרים באו יונים והגו עלי אהבה . האיבר השני במשפט קטוע : פסוקית הזמן בשורה נפרדת , ללא גלישה . משפט ( מחובר ) שלם . הפסוקית קטועה : התמורה בשורה נפרדת . הפסוקית קטועה : התמורה בשורה נפרדת . ללא גלישה . משפט שלם . משפט קטוע . משלימי הפועל ( מושאים ) בשורה נפרדת . בשורה אותו יום הוצפו בתים ושני אנשים כמעט טבעו ובשורה שםע לאחר מכן עמדתי לשווא עד הצהריים לא נוצר מתח , כי המשפט והשורה מסתיימים באותו מקום . כאשר השורה נקטעת במקום שבו מתחילה פסוקית ( בשורה ראשונה , ( נוצר מתח מסוים . אך כאשר נשברות יחידות תחביריות הדוקות יותר כמו צירוף פועלי ( והגו / עלי אהבה ; ובהמשך השיר - מבקש / רעידת אדמה ) או שם עצם והתמורה שלו ( זה אני / מוריד הגשם,- זה אני / מוריד הסטירה , ( השבירה מורגשת יותר והמתח שנוצר חזק יותר . מקומות כאלה בשיר , שבהם השורה מסתיימת אבל הרעיון או המשפט אינו מסתיים , מכונים "גלישה" ( או " פסיחה . ( " הגלישה היא אמצעי לשוני וריתמי . הגלישה יוצרת את המתח , את ההבדל , בין היחידה הקצבית - השורה - לבין היחידה הלשונית התחבירית , המבטאת רעיון שלם כלשהו : היחידה הקצבית מסתיימת , ואילו היחידה התחבירית - נמשכת . ג 5 . סיכום : מקצב המקצב משתתף ביצירת המוסיקה שבשיר , ואף הוא נוצר ממשחק ברכיבי הלשון . המקצב נוצר על ידי האופן שבו סדורים רכיבים כגון הברות מוטעמות ובלתי מוטעמות , מילים , צירופים וכן משפטים - בשורה השירית , בבית מסוים או בשיר כולו . אם בודקים את מידת ההקבלה בין יחידות המקצב בשיר לבין היחידות הלשוניות , כמו למשל בין יחידת משקל למילה או בין השורה השירית ליחידה תחבירית שלמה כמו משפט או פסוקית , מוצאים שלפעמים יש חפיפה ביניהם ולפעמים אין חפיפה כזו . המתח בין החלוקה ליחידות המקצב לבין החלוקה ליחידות לשוניות מגוון את המוסיקליות בשיר , גורם להנאה אסתטית ולעתים תורם להבנה טובה יותר של השיר ולתחושות שהוא מעורר . משפט , צירוף , ראו עמי . 336 , 333 '" " { < { שה } . שה } .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר