עמוד:148

ג 2 . בין המקצב למילה מילות השיר יוצרות את משמעותו , ובמקביל גם את צליליו באמצעות חריזה וחזרות . מילות השיר יוצרות גם את המקצב . מה הקשר בין המילים למקצב ? איך משתלב המקצב עם היחידות הלשוניות בשיר - עם המילה , הצירוף והמשפט ? בשיר יש מרכיבים שונים ורבים . לעתים הם "מושכים" את ההבנה והתחושות של הקורא לכיוונים שונים ואפילו מנוגדים , והמתח שביניהם הוא שיוצר את השיר . מתח כזה נוצר בין יחידות המקצב לבין המילים . לפעמים יחידת המקצב מסתיימת , ואילו המילה לא הסתיימה , ולפעמים המילה מסתיימת ויחידת המקצב לא הסתיימה . לדוגמה : בשורה וענן בשמיו ואילן בגשמיו יש 4 מילים ו 4 יחידות מקצב . כל מילה מקבילה ליחידת המקצב , < -- ואין שבירה של מילים או של יחידות מקצב . לעומת זאת בשורה עוד חוזר הנגון שזנחת לשווא יש שתי שבירות של ההקבלה בין המילים ליחידות המקצב . כאשר המילה עוד מסתיימת , יחידת המקצב עדיין לא הסתיימה , והיא תסתיים רק במילה הבאה ; במילה שזנחת יחידת המקצב מסתיימת באמצע המילה . אי התאמות כאלה יוצרות מתח , כי הקורא מצפה להמשך המילה או להמשך יחידת המקצב . המתח נוצר אפוא בין החלוקה הריתמית ( יחידות המקצב ) לבין החלוקה הלשונית ( מילים בעלות משמעות . ( מתח זה מגביר את תחושת המוסיקליות של השיר ומוסיף לה גיוון ועניין . ג 3 . בין השורה למשפט יחידות המשקל מצטרפות ליחידת מקצב גדולה יותר - השורה בשיר . גם המילים מצטרפות ליחידות לשוניות גדולות יותר בעלות משמעות : הצירופים והמשפטים . האס יש חפיפה בין שני סוגים אלה של יחידות "גדולות ? " האם השורה בשיר היא תמיד יחידה תחבירית משמעותית שלמה , כמו פסוקית או משפט ? האם בסוף השורה תמיד מגיעים לסיומה של יחידה תחבירית ? התשובה לכך היא : לפעמים כן , אך לא תמיד . בשירי הילדים השורה היא בדרך כלל משפט שלם . בדקו זאת בשיר הילדים "בוא אלי פרפר נחמד '' ( עמי ( 147 או בשטו"ז "פעם חור נפל לבור '' ( עמי . ( 138 גם בשירה הקלאסית של העת העתיקה ביוון וברומי , נהוג היה לשמור על חפיפה בין השורה כיחידת מקצב לבין היחידה התחבירית משמעותית השלמה . לעומת זאת , בשירה המודרנית יש שבירה של המשפט השלם , והשורה אינה בהכרח משפט או פסוקית . לפעמים מסתיים המשפט באמצע השורה , ולפעמים השורה עשויה להסתיים , אך המשפט ממשיך , וכך נוצר מתח , כיוון שהקורא רוצה להמשיך לקרוא את המשפט עד סופו . ג 4 . פעילות הכנה קראו את השיר הבא להנאתכם . בקריאה שנייה שימו לב מתי נגמר המשפט בסוף השורה ומתי הוא אינו נגמר שם . מילה , צורן , הברה , ראו עמי . 165

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר